محققان بریتانیایی موفق به ابداع یک پچ نظارت بر قند خون شدند که افراد مبتلا به دیابت با استفاده از این پچ، دیگر نیازی به آزمایش قند خون خود از طریق سوزن زدن به انگشت نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای میلیون‌ها نفر از بیماران دیابتی، انجام آزمایش خون و گرفتن خون از انگشت برای کنترل سطح قند خون، بخشی ناخوشایند از زندگی روزمره‌شان است.

اگر این پچ چسبی پوستی جدید برای نظارت بر گلوکز تجاری‌سازی شود، روش کنونی به تاریخ خواهد پیوست.

این پچ توسط دانشمندان دانشگاه "باث" در انگلستان طراحی شده است. این ابزار مبتنی بر گرافن، بدون سوراخ کردن پوست روی آن پوشیده می‌شود.

این پچ شامل مجموعه‌ای از سنسورهای مینیاتوری است که با استفاده از یک جریان الکتریکی کوچک برای جذب گلوکز از مایع بینابینی که بین سلول‌های داخل فولیکول‌های مو قرار دارد، استفاده می‌کند و  هر سنسور یک فولیکول را پوشش می‌دهد.

گلوکز استخراج شده در مخازن کوچک جمع‌آوری و اندازه‌گیری می‌شود. این کار منجر به قرائت دقیق قند خون می‌شود که می‌تواند هر 10 تا 15 دقیقه یک بار انجام شود.


امید است که پس از تجاری‌سازی، این دستگاه یک بار مصرف ارزان‌قیمت بتواند به صورت بی‌سیم نتایج قرائت‌ها را به یک برنامه(اپلیکیشن) بر روی گوشی هوشمند کاربر منتقل کند و در صورت لزوم هشدار دهد.

پروفسور "ریچارد گای"، استاد دانشگاه "باث" و محقق این پروژه می‌گوید: یک روش غیرتهاجمی(بدون سوزن) برای نظارت بر قند خون، یک هدف دشوار برای دستیابی بود. بهترین ابزاری که تاکنون ساخته است، حداقل یک سوراخ کوچک به اندازه یک نقطه روی انگشت نیاز دارد، اما دستگاه ما نیازی به آسیب زدن به پوست بیمار ندارد.

این پچ در آزمایشات با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت و گلوکز خون را در هر دو گروه داوطلبان سالم و افراد دیابتی دقیق نشان داد.

دانشمندان اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بهینه سازی تعداد سنسورها در پچ هستند، تا قابلیت استفاده در طول 24 ساعت را داشته باشد.

این تحقیق اخیرا در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.