معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: رقابت پذیری و حضور کالای "ایران ساخت" در عرصه بین‌المللی نیازمند فرهنگ سازی و بازارسازی  است و تحقق این امر باید یا اراده و حمایت جدی مردم و  مسئولان به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری در همایش حمایت از کالای ایرانی که در شهرستان قرچک برگزار شد با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر نفت حاصل از منابع زیرزمینی نمی تواند راهکار مناسبی برای رونق کسب و کار و حمایت از کالای "ایران ساخت" باشد، اظهار کرد:  گام های جدیدی در راستای حمایت از کالای دانش بنیان ایران ساخت با حمایت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان برداشته شده است و نسل جوان کارآفرین   ایرانی ضمن ایجاد کسب و کار خود رویکرد پیشین  مبتنی بر اقتصاد  منبع محور را دستخوش تحول می کنند.

 ستاری با بیان اینکه بروز خلاقیت و نوآوری توام با سرمایه گذاری بخش خصوصی منجر به تحول ساختار اقتصادی و تولیدی کشور می شود افزود:  باید حرکت در همه بخش‌ها از جمله مسئولین شهرستانها باشد که زیست بوم لازم برای رشد و باروری خلاقیت جوانان ارزش افزوده و  اشتغال از محل نوآوری و دانش ایجاد شود.

 رئیس  شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری "ایران ساخت"، فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی و  بازارسازی  برای کالای "ایران ساخت" را بهترین راه حمایت از تولید کالای با کیفیت و رقابتی دانست و افزود:  با هموار کردن راه جوانان بومی منطقه می‌توانیم شاهد ظهور بیشتر کالاهای ایرانی باشیم که ضمن تامین نیاز داخلی در حوزه رقابت و صادرات موفق هستند.

 ستاری افزود: خوشبختانه اخیرا اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است و کالاهای ایرانی خوبی به بازار عرضه شده که توانستند گوی سبقت را از رقبای خارجی خود بربایند، اما این اتفاق به شکل گسترده و در همه عرصه های تولیدی محقق نمی‌شود مگر آنکه تولید کالای مرغوب ایرانی به خواست و اراده عمومی بدل شود.

 معاون علمی فناوری رئیس جمهوری ایجاد صنایع ناسازگار با شهرستان ها را آسیب زا و موقتی برای ایجاد اشتغال دانست و گفت اشتغالی که بر مبنای وام و بدون هماهنگی و سازگاری با محیط بومی  شکل بگیرد ماندگار نخواهد بود و اثرات مقطعی خواهد داشت.

 رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ظرفیت های بالقوه شهرستان قرچک در رونق تولید داخلی اشتغال افزود: این شهرستان و نخبگانی که به جامعه تقدیم کرد نشان داده است دارای ظرفیت مناسبی برای نخبه‌پروری است اما این ظرفیت باید به مدد ایجاد زیست بوم لازم کارآفرینی و نوآوری راه بالندگی نخبگان را هموار کند.

در بخش پایانی این همایش با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امام جمعه و فرماندار شهرستان قرچک از کارآفرینان این شهرستان تجلیل و قدردانی شد.

 بازدید از شهرک صنعتی قرچک

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر خود به شهرستان قرچک از  از واحدهای صنعتی و فناور مستقر در این شهرک صنعتی دیدن کرد.

 در حال حاضر بیش از 1200 نفر در فضای بالغ بر 200  هکتاری این شهرک صنعتی در واحدهای صنعتی  مشغول به فعالیت هستند.

 عمده واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شهرستان قرچک در حوزه صنایع تبدیلی و خشکبار، پوشاک و منسوجات  فعالیت می کنند.

 در یک سال گذشته بیش از ۶۰۰ قرارداد صنعتی در این شهرک منعقد شده است و طی سال آینده ۲۵۰ واحد در حال ساخت این شهر به اتمام می رسد که  زمینه ساز اشتغال بخش قابل توجهی از جوانان تحصیل کرده بومی شهرستان را فراهم خواهد کرد.

بازدید از  بیمارستان ۹۴ تختخوابی شهید ستاری

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین از مراحل تکمیل و تجهیز بیمارستان ۹۴ تختخوابی شهید ستاری قرچک دیدن کرد.

 این بیمارستان  با بهره‌گیری از  آزمایشگاه های تخصصی و فوق تخصصی کلینیک ها و آزمایشگاه های تخصصی و فوق تخصصی در آینده نزدیک و با گذراندن مراحل ارزیابی و تکمیل  بخش های مختلف در خدمت ظرفیت سلامت شهرستان قرار خواهد گرفت.