پلیس استرالیا با کمک سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند به صورت نامحسوس، رانندگانی را که پشت فرمان از گوشی استفاده می‌کنند، تشخیص دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پلیس نیو ساوت ولز استرالیا با کمک یک روش جدید به مقابله با معضل استفاده از گوشی حین رانندگی برخاسته است.

سیستم هوش مصنوعی جدید خواهد توانست تصاویری واضح‌تر از همیشه از مجرمین بگیرد و در دست داشتن گوشی را تشخیص دهد.

پلیس استرالیا می‌گوید: نسل بعدی آشکارسازهای(دوربین‌ها) کنار جاده‌ای به زودی رانندگانی را که حین رانندگی از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، شناسایی خواهد کرد. دوربین‌های با تکنولوژی پیشرفته در آینده نزدیک می‌توانند وجود ابزارهای الکترونیکی را در دست رانندگان تشخیص دهند.

رانندگانی که پشت فرمان با تلفن صحبت می‌کنند یا پیامک ارسال می‌کنند، یکی از بزرگترین خطرات در جاده‌ها هستند و فناوری جدید می‌تواند به جلوگیری از این عمل کمک کند.

دقیقا مشخص نیست که دوربین‌ها چگونه کار خواهند کرد، اما به نظر می‌رسد که آنها از نرم افزار هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر استفاده می‌کنند.

پلیس نیو ساوت ولز یکی از نیروهای موجود در سراسر جهان است که با توجه به امکانات ارائه شده توسط فناوری جدید هوش مصنوعی، به دنبال حل این مشکل است.

نسخه‌های اولیه این فناوری به وسیله تکنولوژی تشخیص اتوماتیک(ANPR) تاثیر شگرفی در کمک به شناسایی و جلوگیری از ارتکاب جرم داشته است.

هنگامی که صحبت استفاده از گوشی هوشمند در حین رانندگی به میان می‌آید، پیشرفت در دوربین دوربرد و تصویربرداری با کیفیت بالا به این معنی است که تصاویری واضح‌تر از همیشه می‌توانند گرفته شوند.

مقامات دولتی در دولت استرالیا خواستار راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری برای حل این مسئله هستند و پلیس از این حرکت حمایت می‌کند.

پلیس استرالیا می‌گوید: افسران پلیس در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای شناسایی رانندگان متخلف استفاده می‌کنند. نظارت مستقیم کنار جاده‌ای توسط مامورین آموزش دیده، روش اولیه تشخیص است. با این حال، دوربین‌های دوربرد با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و دوربین‌های تعبیه شده روی کلاه ایمنی پلیس‌های موتور سیکلت سوار همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌های یادگیری ماشین که به شناسایی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای دیگر الکترونیکی کمک می‌کنند، می‌توانند دست راننده را هنگام عبور،  بدون آن که وی متوجه شود، کنترل کنند.

این سیستم می‌تواند به "ANPR" متصل شود، به طوری که جریمه می‌تواند به طور خودکار به نام مالک وسیله نقلیه صادر شود.

این اولین بار نیست که این نوع راه‌حل پیشنهاد شده است.

یک دوربین با کیفیت بالا که در سیدنی نصب شده است، به پلیس کمک کرده است تا متخلفان را تشخیص دهد.

این دستگاه در هر 30 ثانیه یک راننده متخلف در بزرگراه شش خطه را شناسایی می‌کرد. این کار با استفاده از توانایی بزرگ‌نمایی(زوم) روی رانندگان در حال عبور میسر شد.

در یک دوره 6 ساعته از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر در 12 دسامبر سال 2017، مجموعا 743 راننده شناسایی شدند که در حین رانندگی از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کردند.

از مجموع 17 هزار و 543 خودرویی که عبور کردند، داده‌ها نشان داد که بیش از چهار درصد یا یک مورد از هر 25 مورد، قوانین سختگیرانه برای جلوگیری از استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی را نادیده گرفتند.

آمار نشان می‌دهد که بین 15 دسامبر و 2 ژانویه، 29 نفر زندگی خود را بر اثر ارتکاب این تخلف از دست داده‌اند. تقریبا دو برابر تاریخ مشابه سال گذشته.