محققان به‌تازگی دریافته‌اند که می‌توان از نوعی سلول‌های ایمنی شناخته‌شده برای درمان بی نظمی‌های ضربان قلب بر روی این نوع سلول‌ها کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سلول‌های ایمنی شناخته‌شده‌ای به نام ماکروفاژها دارای فهرستی طولانی از وظایف مختلف در بدن ما هستند. آن‌ها از بدن ما در مقابل باکتری‌ها دفاع می‌کنند، به فرآیند بهبود زخم کمک می‌کنند و وظایف حیاتی دیگری را نیز انجام می‌دهند.

در مطالعه‌ای جدید محققان پی بردند که این نوع سلول‌ها در تنظیم ضربان قلب نیز به‌طور شگفت‌انگیزی مؤثر هستند. پس می‌توان به‌عنوان یک هدف درمانی برای بی نظمی‌های ضربان قلب بر روی این نوع سلول‌ها کار کرد.

Douglas Zipes به عنوان یک الکتروفیزیولوژیست معتقد است که ماکروفاژ ها به‌طور واضحی در این امر دخیل هستند. ضربان قلب زمانی شروع می‌شود که دستگاه ضربان‌ساز، به نام گره سینوسی منجر به ایجاد یک سیگنال الکتریکی می‌شود که در بافت دهلیزی قلب منتشر می‌شود.

اما برای رسیدن این سیگنال به بطن‌ها به‌عنوان اتاق‌های پمپاژ قلب، سیگنال نیاز به کمی کمک دارد. ساختار دیگری به نام گره بطنی سیگنال را برای انقباض بطن‌ها تقویت می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی هاروارد به سرپرستی Matthias Nahrendorf به بررسی عملکرد سلول‌های ماکروفاژ در این فرایند پرداختند.

هنگامی‌که تیم به بررسی موش‌هایی که فاقد ماکروفاژ بودند، متوجه شدند که ریتم‌های الکتریکی قلب حیوانات غیر طبیعی هستند.Nahrendorf  می‌گوید که جوندگان دارای یک بلوک AV هستند، که در آن گره AV قادر به ارسال سیگنال دهلیزی به بطن نیست.

آن‌ها دریافتند که ماکروفاژ های موجود در گره AV در انسان و موش مشابه هستند.  هنگامی‌که محققان ماکروفاژها و سلولهای عضلانی قلب را با هم در ظروف کشت رشد دادند، متوجه شدند که دو نوع سلول از لحاظ فیزیکی به هم متصل شده و جریان الکتریسیته را می‌توانند انتقال دهند.

این گروه تحقیقاتی معتقد است که ماکروفاژ ها به سلول‌های عضلانی قلبی مجاور خود برای انتقال جریان الکتریکی کمک می‌کنند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.