رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ منجم ایرانی در حال فعالیت در حوزه نجوم هستند، بر لزوم برنامه‌ریزی هدفمند و در این حوزه به عنوان یکی از اولویت‌های امسال تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت آغاز هفته نجوم نوشت: دانش نجوم در توسعه صنعت فضایی نقش بسزایی داشته است. تحلیل مدار ماهواره ها و اجرام فضایی و کمک در راهبری و هدایت و همچنین جلوگیری از بروز آسیب به آن‌ها، کنترل پسماندهای فضایی و امنیت فضا و نیز پایش تغییرات اقلیم فضایی نمونه هایی از خدمات علم نجوم به توسعه فناوری فضایی است.

وی با تاکید براینکه ایران از دیرباز در این دانش پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: دانشمندانی همچون ابوریحان بیرونی و خیام، در توسعه دانش ستاره شناسی و نجوم بسیار تاثیرگذار بوده اند. هم اکنون نیز شاهد ظرفیت نیروی متخصص بسیار ارزشمندی در کشور هستیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۵۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ایران جذب می شوند، ادامه داد: ده‌ها استاد برجسته و بیش از ۱۵۰ منجم ایرانی، در سطح کشور و کشورهای پیشرفته دنیا در حال فعالیت در حوزه علم نجوم هستند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: کاربردهای متنوع علم نجوم در توسعه فناوری فضایی از یک سو و این ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی متخصص از سویی دیگر، لزوم برنامه ریزی هدفمند و منسجم در این حوزه را نمایان می کند.

وی تاکید کرد: در همین راستا سازمان فضایی ایران، حوزه نجوم را به عنوان یکی از اولویت های برنامه خود در سال ۹۷ دانسته و تلاش می کند با برنامه ریزی هدفمند و تعامل و استفاده از تمام ظرفیت نیروی تخصصی، بتواند گامی موثر در راستای اعتلای دانش نجوم در کشور بردارد.

براری نوشت: امروز آغاز هفته جهانی نجوم است و جا دارد از زحمات و تلاش های تمامی متخصصان، منجمان، رصد گران و علاقمندان به این دانش تشکر و سپاسگزاری کرده و امیدوارم با همکاری و تعامل با این بخش، بتوانیم شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون علم نجوم در سراسر کشور باشیم.