به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم اجرای 22 پروژه مخابراتی و فناوری اطلاعات شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران گفت: تلاش محققان ایرانی در چند سال اخیر برای دستیابی به فناوریهای بومی صنعت هوائی به خصوص در حوزه تجاری و مهندسی چشمگیر بوده و این امر ناشی از عزم جدی برای حرکت به سوی خودکفایی است و این روند باید با هموار کردن راه ورود شرکتهای دانشبنیان به این عرصه ادامه یابد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با
تأکید بر ضرورت نگاه شرکتهای دانشبنیان فعال در عرصه هوائی به عرصه
بینالمللی و تطابیق با استانداردهای جهانی گفت: مشکلات ساختاری در حوزه
قطعهسازی، آزمایشها و اخذ استانداردها وجود دارد و باید ساختارهای لازم
برای استاندارد شدن محصولات شرکتهای فعال در این حوزه ایجاد شود.
ستاری ادامه داد: همان گونه که در ابعاد نظامی مشکلات ساختاری نداریم و در
ساخت قطعات و استانداردها به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافتهایم، باید در
حوزه تجاری و مهندسی نیز حرکت به سوی تولیداتی فراتر از بازار ایران مطابق
با استانداردهای بینالمللی به شکل جدیتری دنبال شود.
ستاری ابراز کرد: انعقاد تفاهمنامه میان معاونت علمی و شرکت فرودگاهها و
ناوبری میتواند نقطه عطفی در دست یافتن به فناوریهای جدید و پیشرفته صنعت
هوائی و فرودگاهی را برای صنعتگران و نخبگان کشور به ویژه فعالان شرکتهای
دانشبنیان فراهم کند.
ضرورت بومیسازی فناوریهای صنعت هوائی
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری بر ضرورت نوآوری و بومی سازی صنعت و
فناوری هوائی به عنوان توسعه دهنده دیگر فناوریها و لبه دانش تأکید کرد و
گفت: از آغاز تاریخ هوانوردی در ایران این صنعت فراز و نشیبهای فراوانی را
پشت سر گذاشته است، در حالیکه در آغاز انقلاب ظاهراً بزرگترین نیروی
هوائی منطق را در اختیار داشتیم جنگ تحمیلی ضرورت و اهمیت انتقال فناوری و
داشتن یک صنعت هوائی بومی و بدون تکیه به مستشاران آمریکایی را به ما
آموخت.
ستاری ادامه داد: دانشگاه یک مقوله بومی و سازگار با ویزگیهای کشور نبوده
است و به همین نسبت، صنعت نیز مبتنی بر نیازهای بومی شکل نگرفت که این امر
موجب شد ارتباط ارگانیک و مبتنی بر نیاز کشور میان این دو شکل نگیرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سیطره اقتصاد نفتی را عامل فرهنگ تکیه بر
درآمد بدون اتکا به نیروی انسانی و نوآوری دانست و گفت: این فرهنگ غالب،
موجب شده تا در سالهای گذشته نیاز به نوآوری و دانش نیروی انسانی
تحصیلکرده احساس نشود و این خطای بزرگ را که فناوری خریدنی است را به ما
القا کرده است.
وی افزود: در صنعت هوایی نیز به همین ترتیب اگر دانش بومی وجود نداشته باشد
نیازی به نیروی انسانی فارغ التحصیل دانشگاهی احساس نمی شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه اقتصاد دانشنیان توانمندی و نوآوری
نیروی انسانی خلاق را به عنوان مهمترین امل توسعه مورد توجه قرار میدهد،
افزود: خوشبختانه با جلب شدن توجه صنعت هوایی به توانمندی شرکتهای بخش
خصوصی و دانشبنیان، این توانمندیها به حوزه تجاری و مهندسی نیز راه پیدا
کرده است.
دانشگاهها نقطه آغاز اقتصاد دانشبنیان هستند
رئیس بنیاد ملی نخبگان، دانشگاهها را مبدأ انتقال فناوری و رونق اقتصاد
دانشبنیان دانست و گفت: باید با ایجاد فضای فعالیت و بروز خلاقیت
دانشگاهیان فضای صنعت هوایی کشور به سوی نوآوری و تحول کند. خوشبختانه این
اتفاق با اختصاص فضای لازم به شرکتهای دانشبنیان محقق شده و بیش از 3400
شرکت دانشبنیان و درآمدی بالای 40 هزار میلیارد تومان حاصل فعالیت آن ها
برای کشور است.
ضرورت توجه به استانداردهای بین المللی
ستاری با تأکید بر بازنگری جدی بندهای انتقال فناوری قراردادهای صنعتی گفت:
باید با تغییر نگرش جدی به سوی اقتصاد دانشبنیان، ادبیات و روش بازی در
میدان صنعت و فناوری را بیاموزیم و از توانمندی کارشناسان، پژوهشگران،
فعالان دانشبنیان و استارتاپی به عنوان مهمترین لازمه انتقال دانش و
فناوری استفاده کنیم.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری با بیان اینکه در حال حاضر ایران چهارمین
تولیدکننده مهندس در جهان است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشوری
که به دنبال اقتصاد نفتی است، نیازی نیست. این افراد در اقتصاد نفتی دیده
نمیشوند؛ ولی در اقتصاد دانشبنیان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ایجاد ساختار مناسب
برای فعالیت نخبگان دانشگاهی در زیستبوم کارآفرینی و نوآوری گفت: در حال
حاضر بزرگترین زیرساخت بازگشت نخبگان به کشور، شرکتهای دانشبنیان و
استارتاپها هستند چراکه زمینه بروز توانمندی و کسب درآمدهای میلیاردی را
بر مبنای خلاقیت و نوآوری برای آنان فراهم میکند.
ستاری با تاکید بر اینکه کارآفرین، دانشمند و پژوهشگر ساختنی است و خریدنی
نیست، یادآور شد: ما مشکلات ساختاری داریم که باید در جهت حل آن گام
برداشته شود. در حال حاضر ما در حوزه نظامی و فناوری اطلاعات و ارتباطات
شرکتهای خوبی ایجاد شده است و باید به دنبال مرجعی برای تأیید این
فناوریها باشیم.
تحول جدی صنعت هوایی با تولیدات ایرانی و خودکفایی
رحمت اله مهآبادی رییس شرکتهای هواپیمایی و ناوبری نیز در این مراسم با
اشاره به رویکرد صنعت هوایی کشور به استفاده از فناوری بومی برای تولید
ایرانی و خودکفایی گفت: با ایجاد درگاه واحد فرصت ویژهای برای توانگران و
دانشپژوهان این رشته فراهم کنیم، گفت: با دستیابی به این هدف در کنار پوشش
بازارهای داخلی، میتوانیم آماده ورود به بازارهای جهانی باشیم.
آغاز به کار 22 پروژه صنعت هوایی
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری22 پروژه مخابراتی و بناوری
اطلاعات هوانوردی کلید خورد. ارزش این طرح ها در حوزه الکترونیک، مخابرات و
فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفت. این پروژهها به ارزش بیش از 900
میلیارد ریال در جهت تکمیل فرودگاهها به سمت فرودگاههای هوشمند طراحی و
اجرا شده است و صرفه جویی ارزی 83 میلیارد ریالی را به دنبال دارد.
بازدید از نمایشگاه دستاورهای فناورانه
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری همراه با مدیرعامل شرکت فرودگاهها و
ناوبری هوایی ایران از نمایشگاه دستاوردهای فعالان حوزه هوائی و هوانوردی
دیدن کرد. در این نمایشگاه، شرکتهای فعال در حوزه صنایع هوائی، توانمندی و
دستاوردهای خود را عمدتاً در حوزه فناوری اطلاعات و مخابرات ارائه کردند.
انعقاد تفاهمنامه همکاری با هدف توسعه صنعت هوائی کشور
در ادامه این مراسم، تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی منعقد شد.
بر اساس این تفاهمنامه همکاری،با همافزایی و تعامل میان این دو بخش،
زمینه استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه فرودگاهها و ناوبری فراهم خواهد
شد.