معاون امورهنری وزارت ارشاد گفت: اولین کاری که به سرعت آن را انجام خواهیم داد اعزام گروهی به کرمان برای بررسی شناسنامه مرمتی آثار موزه هنرهای صنعتی کرمان است تا اگر آثاری شناسنامه ندارد، آن را ایجاد و بر اساس اولویت برای مرمتشان برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مجتبی حسینی که برای حضور در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به کرمان سفر کرده است، از موزه هنرهای صنعتی کرمان، گنجینه آن و مجموعه آثار جمال‌الدین مودب ـ هنرمند نقاشی‌خط ـ بازدید کرد.

معاون هنری در گفت‌وگویی توضیحاتی را درباره راه‌اندازی موزه مستقل سهراب سپهری، موزه صنعتی و یک هنرمند کرمانی ارائه داد.

احوال سه نفر در همین نمایشگاه منقلب شده است

جمال‌الدین مودب ـ هنرمند پیشکسوت نقاشی‌خط ـ در این بازدید با بیان اینکه ۵۰ اثرم در وزارت خارجه است، به ایسنا گفت: اگر آن چیزی که در ذهنم وجود دارد، عملی شود و آثاری که در مجموعه و موزه «پریشانی» وجود دارد، سر جای خودش قرار بگیرد. هر کسی وارد این مجموعه شود، احوالی نصیبش می‌شود که توصیف‌شدنی نیست.

او با بیان اینکه شخصیت‌های بسیاری با دیدن آثارم درباره امام حسین(ع) و ائمه معصومین منقلب شده‌اند، افزود: این افراد با حال دگرگونی از مجموعه خارج شده‌اند که برخی از آنها اگر حتی اعتقادی هم نداشتند، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. احوال سه نفر در همین نمایشگاه منقلب شده است. به عقیده من این آثار برای تاریخ خواهد ماند.

این هنرمند بیان کرد: ۸۰ اثر اولیه‌ام را از بین بردم و آثار دیگری جایگزین آن کردم؛ نگهداری آثاری با چنین حجم بزرگی کار دشوار و هزینه‌بر است و برای تهیه قاب‌های آن، نصب پروژکتور و اتمام کار در مجموعه‌ای که در حال تکمیل است، مشکل دارم.

مودب همچنین خواست: شیوه‌ای برای ارسال این آثار بزرگ به خارج از کشور در نظر گرفته شود.

پیگیری دو پروژه در معاونت هنری  

سید مجتبی حسینی هم درباره اینکه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کمکی می‌تواند به جمال‌الدین مودب، هنرمند پیشکسوت نقاشی‌خط کند، به ایسنا توضیح داد: در حال پیگیری دو پروژه در معاونت هنری هستیم. یکی از پروژه‌ها به طور عام برای تمام ایران و در حوزه شهرستان‌ها به طور خاص با کرمان است. استاد جمال‌الدین مودب از اساتید پیشکسوت و تاثیرگذار است و شاید برای نخستین بار کلاس های انجمن های خوشنویسان ایران در کرمان را در سال ۱۳۵۴ آغاز کرد. ما هنرمندان برجسته‌ای در اقصی نقاط  ایران داریم که موجب حرکات اجتماعی بزرگ و علاقمندی جوانان به هنر و پیشرفت آن شدند.

او موضوع شهر هنر را پروژه دیگر معاونت هنری اعلام کرد و افزود: معاونت هنری در حال برنامه ریزی و تهیه آیین نامه برای تمام ایران است که شهرها چطور می توانند با مشارکت دستگاه های مختلف اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد و ادارهای کل استانی، شهرداری ها و استانداری ها بر اساس مزایای نسبی و آمایش سرزمینی در هنر، شهرشان را در یک رشته یا حوزه هنری برندسازی کنند؛ که طبیعتا این اتفاق درباره کرمان هم می افتد.

معاون هنری وزارت ارشاد با بیان اینکه نیازمند انجام یکسری مراحل اداری در این زمینه هستیم، گفت: قرار است در جلسه‌ای که با معاونت استاندار داریم درباره این موضوع صحبت تا مشارکت آنها را جلب کنیم و محلی که این هنرمند برای آثارش تدارک دیده است، تبدیل به یک خانه موزه شود. اگر قرار باشد ما با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری داشته باشیم، این کار را انجام می‌دهیم تا اقدامات قانونی درباره تسهیل این موضوع و نمایش آثار این هنرمند صورت بگیرد.

لوله‌های فاضلاب رستوران از اتاق آثار موزه صنعتی می‌گذشت

حسینی که برای حضور در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به کرمان سفر کرده است، از موزه هنرهای معاصر صنعتی نیز دیدن کرد و در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه با توجه به تعداد بسیار آثار سهراب سپهری در این موزه آیا امکان راه‌اندازی موزه جداگانه ای برای آثار این هنرمند وجود دارد یا نه؟ گفت: موزه صنعتی را از چندین سال پیش می شناسم و همه ی این آثار در اتاقی در زیرزمین و گوشه ای از محوطه حیاط  کنار یک رستوران در این بنا جمع شده بود. لوله های فاضلاب رستوران نیز از همان اتاق و مخزن پر از خاک و تاریک می گذشت حتی برخی از این آثارهم آسیب دیدند. حدود ۱۸ سال پیش به همت همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان، مخزن موزه با همت مردانه ای ساخته و این آثار به آنجا منتقل شدند.

او اضافه کرد: وقتی درباره آثار موزه صنعتی کرمان صحبت می کنیم درباره یک هویت و مرحوم علی اکبر صنعتی زاده، پسرش عبدالحسین خان صنعتی زاده، نوه او همایون صنعتی زاده و سپس یتیم خانه ای که مرحوم صنعتی زاده تاسیس کرده بود صحبت می کنیم. بخش عمده ای از مجموعه آثار سهراب سپهری که در این موزه وجود دارد توسط همایون صنعتی زاده، نوه مرحوم صنعتی زاده بزرگ و بخش دیگر آن را از خانواده مرحوم سهراب سپهری خریداری کردند یا به این مجموعه اهدا شد، بنابراین وقتی به این خط سیر فرهنگی نگاه می‌کنید، متوجه می شوید علی اکبر خان صنعتی زاده مشوق و حامی جوانی شد که او به یکی از هنرمندان عمده و صاحب نام به اسم سید علی اکبر صنعتی تبدیل شد و همایون، نوه علی اکبر خان نیز مشوق و حامی جوان هنرمند و علاقمندی شد که به سهراب سپهری تبدیل شد.

معاون امورهنری وزارت ارشاد، ادامه داد: اینکه این آثار در هویت جدیدی از موزه خارج شود یا هویت تشکیل یافته موزه صنعتی کرمان را سامان و ارتقاء دهد، نیازمند کارشناسی است و من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم درباره آن به صورت دفعی صحبت کنم. این موضوع نیازمند یک پروسه مطالعاتی است.

حسینی با بیان اینکه موزه صنعتی چند استعداد ویژه و قریب به ۴۰ اثر دارد، گفت: این مجموعه مهم و معتبر در شهری مثل کرمان می‌تواند منشا اثر باشد و جوانان را به هنرآموزی تشویق و ترغیب کند. مجموعه‌ای که از نقاشان و هنرمندان نوگرای ایران در دهه‌های ۴۰ ، ۵۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه و خریداری شده، مجموعه آثار سید علی اکبر صنعتی و برخی از آثار فرزندان او و مجموعه آثار سهراب، همگی در این موزه نگهداری می شوند.  

او اظهار کرد: از مدیر کل ارشاد کرمان درخواست کردم که این آثار را به سرعت سامان دهی و کلکسیون بندی کند تا دقیقا مشخص شود چه آثاری باید به عنوان پشتیبان در مخزن موزه و گنجینه قرار بگیرد و چه آثاری قابلیت عرضه دارد تا اگر کاستی در این زمینه وجود دارد نیز ما در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم ساماندهی کنیم. برخی از آثار می‌تواند بین موزه های هنرهای معاصری که در ایران وجود دارند، برای تکمیل، غنی شدن یا نمایشگاه‌های موقت موزه ها مبادله شود. در نهایت علاقمندیم موزه صنعتی به یکی از پایگاه های جدی هنر امروز ایران به ویژه در منطقه جنوب شرقی ایران و کرمان تبدیل شود.  

به گزارش ایسنا، محمد مهدی احمدی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدرضا علیزاده (مدیرکل ارشاد کرمان)، مجتبی حسینی (معاون امور هنری در وزارت ارشاد) را در بازدید از مجموعه آثار جمال الدین مودب ـ هنرمند پیشکسوت نقاشی‌خط ـ موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و بازار این شهر که جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه انجام شد، همراهی کردند.