معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت : من به عنوان نماینده دولت و حاکمیت اجازه نمی‌دهم کرکره شرکت دانش بنیانی را پایین بکشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که به عنوان نماینده کاروان دولت تدبیر و امید دراستان خراسان رضوی نشست شورای اداری شهرستان بجستان حضور داشت، عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت در قبال کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی حمایت‌های زیرساختی و تسهیل فرآیند فعالیت این کسب و کارها است و به عنوان نماینده دولت در این حوزه اجازه نمی‌دهم کرکره کسب و کارها پایین بیاید.

وی درادامه افزود :ایجاد زمینه مساعد برای کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان مهمترین وظیفه دولت است و باید با بالا بردن هزینه پایین کشیدن کرکره فعالیت این کسب و کارها، راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان جوانان بومی، هموار شود.

ستاری، با تأکید بر این که با اصلاح ساختاری و فرهنگی باید هزینه تعطیل شدن کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی بالا برود، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت، حمایت‌های لازم در ایجاد زیرساخت‌ها است اما این امر کافی نیست و بخش عمده کار با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: ایجاد محیط مساعد برای کسب و کار و دادن اعتماد به‌نفس و میدان عمل لازم به جوانان بومی برای توسعه شهرستان به واسطه ایجاد کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، مهم‌ترین ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است .

تلاش برای شکوفایی ظرفیت‌های بومی شهرستان

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که تلاش برای بستن یک کسب و کار نوپا و دانش‌بنیان، بزرگترین خیانت به اقتصاد کشور است، افزود: نواوری و خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، محور توسعه شهرستان و شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه است و باید با تلاش همه برای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، زمینه حضور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در محیط بومی شهرستان فراهم شود.

وی ادامه داد: باید با توجه جدی به ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و نیروی انسانی جوان بومی شهرستان، به دنبال هموار کردن راه برای ماندگاری و بازگشت آنان و مساعد ساختن محیط کسب و کار برای آنان باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با اشاره به شکل‌گیری زیرساخت حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان با اجرایی شدن قانون حمایت از این شرکت‌ها گفت: تا پیش از سال 92، اقتصاد دانش بنیان در کشور وجود نداشت اما اکنون در این حوزه شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه بیش از 130 خدمت، زمینه را برای رشد و شکوفایی این کسب و کارها فراهم کرده است.

ستاری ادامه داد: همچنین با حمایت‌های دولتی فرصت و ظرفیت مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده است  و دولت به‌طور جدی از طرح‌های علمی و فناورانه در این حوزه حمایت می‌کند.

نماینده هیات دولت با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی توانمندی مناسبی برای فعالیت در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان دارند، افزود: باید زمینه مناسبی برای فعالیت نخبگان در شهرستان‌ها فراهم شود؛ همچنین باید آسیب شناسی مناسبی صورت بگیرد تا علت مهاجرت نخبگان شهرستانی به ویژه نخبگان بجستانی مشخص شود و همچنین علت عدم تمایل سرمایه گذاران بجستانی نیز واکاوی شود.

ستاری با اشاره به پیامدهای سیطره درآمد حاصل از منابع زیرزمینی بر اقتصاد کشور گفت: در اقتصاد نفتی، توانمندی و ظرفیت خلاقانه جوانان دیده نمی‌شود، اما اکنون سطح زندگی مردم ارتقا یافته است وکشور با تکیه صرف به درآمد قابل اداره نیست؛ بر همین اساس، سهم بودجه نفتی در بودجه دولت کاهش یافته و دولت با تسهیل‌گری و ایجاد زیرساخت‌ها به دنبال جایگزینی اقتصاد دانش‌بنیان با شیوه پیشین اقتصادی است.

ستاری، شکوفایی ظرفیت‌های بومی خراسان رضوی همچون زعفران و گردشگری را در پیوند این ظرفیت‌ها با خلاقیت و نوآوری ممکن دانست و گفت: علیرغم سهم 96 درصدی ایران از تولید زعفران دنیا، درآمد ما از این محصول مهم و ارزشمند ناچیز است و مهم این نیست که چه میزان زعفران تولید می‌شود، بلکه باید ارزش افزوده این محصول با بهره‌مندی از نوآوری در صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته بندی و برندینگ افزایش یابد.

بازدید از کارخانه تولیدی فناور

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین در بخشی از سفر به استان خراسان رضوی، از خط تولید شرکت صنایع چینی تقدیس، واقع در گناباد دیدن کرد. این شرکت تولید فناور ایرانی، انواع سرویس چینی ، با استفاده از کارشناسان داخلی و با تکیه بر فناوری بومی تولید و دانش محصولات خود را در ابعاد بین‌الملی عرضه می‌کند. ظرفیت تولید این واحد تولیدی سالیانه 9000 تن چینی است و بیش از  900 نفر نیروی انسانی، در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند.

ظروف چینی تقدیس با پوشش نانو

ظروف چینی تولیدشده توسط این واحد تولیدی فناور، دارای خاصیت چربی‌گریزی است که این ظروف چینی بدون احتیاج به مواد شوینده قابل شستشو است. این شرکت تولید با استفاده از فناوری نانو، پوششی نانویی روی ظروف چینی ایجاد کرده است که این قابلیت محصولات تولیدشده را از سایر تولید کنندگان ظروف چینی در جهان متمایز می کند.

بازدید از مرکز رشد گناباد و بجستان

ستاری  ضمن بازدید از موزه مردم شناسی شهرستان گناباد، از مرکز رشد در حال احداث دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیزبازدید کرد.

ستاری همچنین در آرامگاه شیخ محمدتقی بهلول، مشهور به شیخ بهلول یا علامه بهلول از عارفان و فقهای به‌نام گناباد و همچنین گلزار شهدای گناباد و بجستان حضور یافت.