دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با هدف تولید محتوا برای حمایت از کالای ایرانی، محصولات و خدمات دانش‌بنیان- ایران‌ساخت فراخوان خود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری جشنواره، فراخوان دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت»، همزمان با سال «حمایت از کالای ایرانی» و همچنین با توجه به اجرای موفق و نیز استقبال هنرمندان و کارآفرینان از برگزاری نخستین دوره این رویداد فرهنگی و فناورانه، منتشر شد.

براساس این گزارش، دومین دوره جشنواره «ایران ساخت» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و شعار «فناوری ایرانی در خدمت کسب و کار ایرانی» و در 6 بخش برگزار خواهد شد.

اهداف جشنواره

6 هدف برای برگزاری جشنواره «ایران ساخت» در نظر گرفته شده است که عبارتند از: 1. جریان سازی فرهنگی اقتصاد دانش بنیان برای کمک به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، 2. فرهنگ سازی در جهت حمایت از تولیدات ایرانی و اشتغال افزایی برای سرمایه های انسانی کشور، 3. نفی واردات بی رویه و اجناسی که مشابه آن در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید می شود، 4. زمینه سازی در جهت شکوفایی زیست بوم کار آفرینی و نوآوری با رویکرد اشتغال زایی، 5. فرهنگ سازی، ترویج و انتشار آثار تولید شده در فضای مجازی، رسانه ها و صدا و سیما، با کمک عناصر و فعالان فرهنگی و هنری کشور، 6. کمک به برند سازی و تجاری سازی کالاهای با کیفیت و دانش بنیان ایرانی.

بخش های جشنواره

دومین جشنواره «ایران ساخت» در حوزه های «ادبیات»، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال، ایده بازار و دانش آموزی برگزاری می شود.
حوزه ادبیات، در سه بخش شعر، داستان کوتاه و مستندنگاری برگزار خواهد شد. در حوزه هنرهای تجسمی نیز آثاری در بخش های عکس، پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی و کاریکاتور ارائه می شود.

با توجه به اینکه رشته عکس دومین جشنواره «ایران ساخت» با مشارکت پانزدهمین جشن تصویر سال برگزارمی شود، در این بخش، هیچ اثری توسط دبیرخانه «ایران ساخت» دریافت نخواهد شد.

در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری نیز، آثاری در بخش های فیلم مستند، فیلم کوتاه، برنامه های تلویزیونی، برنامه های رادیویی (پادکست، psa و...)، پویانمایی( موشن گرافی، اینفوگرافی و...) و کلیپ و تیزر تبلیغاتی توسط دبیرخانه جشنواره «ایران ساخت» دریافت خواهد شد.

همچنین در حوزه رسانه های دیجیتال نیز آثاری در بخش های وب سایت، شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای چند رسانه ای و کاربردی، نرم افزارهای تلفن همراه، سامانه هوشمند و IOT و بازی های رایانه ای دریافت می شود.

حوزه ایده بازار دومین جشنواره «ایران ساخت» نیز به ایده های خلاق با موضوعات روش های معرفی، تبلیغ و ترویج کالا و کسب و کار ایرانی، کارآفرینان نوآور، الگوها و روش های سرمایه گذاری خطرپذیر، صندوق های جسورانه و شتابدهنده های برتر و پایان نامه های کاربردی بهره برداری شده اختصاص یافته است.

اما در دومین دوره جشنواره «ایران ساخت» با توجه به اهمیت حضور و نقش دانش آموزان در جامعه، بخش جدیدی با عنوان «دانش آموزی» اضافه شده است که در حوزه های نقاشی و کاریکاتور، ب: فیلم و عکس موبایلی، موضوع انشاء و داستان کوتاه، نشریه دیواری، کارگروهی (فعالیت های گروهی از قبیل نمایش کاردستی و غیره در رابطه با ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی و حمایت از کالای ایران ساخت) و مدرسه فرهنگ ساز (حوزه ترویج کالای ایرانی و حمایت کالای ایران ساخت) برگزار خواهد شد.

شرایط عمومی جشنواره

جشنواره «ایران ساخت» نیز همچون سایر جشنواره ها، برای شرکت کنندگان خود شرایط عمومی در نظر گرفته است که براساس آن، شرکت کنندگان می توانند علاوه بر تولیدات جدید، آثار آرشیوی خود را که از بهمن سال 1392 (مصادف با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری) تولید کرده اند به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن آن که این جشنواره به شکل تخصصی و رقابتی، بدون محدودیت سنی برگزار می شود و آحاد مختلف جامعه می توانند برای حضور در این رویداد فرهنگی و فناورانه، اعلام حضور کنند.

براساس این گزارش، دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با هدف جریان سازی فرهنگی اقتصاد دانش بنیان برای کمک به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دبیرکلی پرویز کرمی، در سال جاری برگزار و نمایشگاه و اختتامیه از 4 تا 8 دی ماه 1397 در تهران برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاع از جزئیات، آرشیو دوره قبل، اخبار، گزارش ها، میزان جوایز، ثبت نام و ارسال آثار به دومین جشنواره «ایران ساخت» به وبسایت www.iransakht.ir  و یا به اپلیکیشن https://goo.gl/77qegS مراجعه کنند.