رویداد «رویازی» به‌منظور سکوی پرتابی در انیمیشن ایران، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فعالیت خود را کلید زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین نشست شورای راهبری رویداد «رویازی» پیچینگ انیمیشن ایران به همت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، برگزار شد.

سید امیرآقایی عضو شورای مؤسس رویداد «رویازی»، ضمن اشاره به دلایل راه اندازی «رویازی»، در خصوص فضای حاکم بر حوزه انیمیشن در کشور صحبت کرد. وی اهداف این حرکت را تجربه و ایجاد فضایی دانست تا افرادی که تولیدات و محصولاتی دارند، فرصتی پیدا کنند و تولیدات و محصولات خود را به جمعیتی از خریداران عرضه کنند.

به گفته آقایی منظور از خریداران نیز می‌تواند توزیع‌کننده‌های اسباب‌بازی باشد. یا افراد فعال در ویدئوگیم‌ها، تولیدکنندگان لوازم‌التحریر و پوشاک؛ و حتی دانشجوهای این حوزه نیز در صورت داشتن ایده می‌توانند در این فرایند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر این،‌ مجموعه‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و علمی کار می‌کنند، مثل محیط‌زیست، آب و فاضلاب و شرکت برق، گروه‌هایی هستند که تضادهای رفتاری را پیگیری می‌کنند و می‌توانند از تم‌های مورداستفاده در این اتفاق نیز استفاده کنند.

این دبیر کارگروه رسانه و رشد مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، مهم‌ترین مأموریت این مسیر را ایجاد بستر به‌منظور شکوفایی اقتصاد انیمیشن بیان کرد که درنهایت سبب بروز شفاف‌سازی می‌شود.

در ادامه اکبر عالمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، دو شاخه انیمیشن سنتی – کلاسیک و سه بعدی – دیجیتال اشاره کرد و از صنعت غول‌آسای جدیدی در جهان که انیمیشن اصلی را که موردستایش همگان بوده است به حاشیه رانده است، سخن گفت.
وی در خصوص ماهیت آثار مختلف در جامعه امروز گفت: بازی‌های کامپیوتری و بعضی از فیلم‌ها ایدئولوژیک است و همه‌چیز به صورت غیرحرفه‌ای ارائه می‌شود.

عالمی به ضعف در تبلیغ ایدئولوژی و غیرمستقیم اشاره کرد و علت تبلیغات مستقیم را عجله و غیرمتخصص بودن  عنوان دانست و افزود:  تبلیغ مستقیم را هر انسانی می‌تواند انجام دهد اما تبلیغ غیرمستقیم کار افراد خلاق است.

حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد فارابی، ضمن تقدیر از برگزاری این شورا، پیوند حوزه تولید و پس از تولید را اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و گفت: در صورت تحقق، وضعیت صنعت انیمیشن ارتقا می‌یابد. وی در ادامه به مشکلات اکران و نمایش و همچنین آسیب‌شناسی صنعت انیمیشن در حوزه کودکان و نوجوانان پرداخت و از وضعیت کنونی آن، ابراز نگرانی کرد و بر جلوگیری از ادامه بروز چنین مشکلاتی در آینده تأکید داشت.
در ادامه محمدرحیم لیوانی رییس مرکز صبا، از تلاش برای کاهش وابستگی شرکت‌های تولیدکننده انیمیشن به سود حاصله از پخش که تنها سود تولید بوده است سخن گفت و پخش اثر از تلویزیون را  شروعی دانست که می‌تواند به عنوان یک پایه برای شروع تولیدات قلمداد شود و سود اصلی شرکت‌ها باید در صنایع جانبی و فروش لوازم مربوط به آثار باشد.      
                                                                                                                                                                                                                                                                   وی بیان کرد: قرار است ما به سازمان پیشنهاد دهیم که چطور تولیدکنندگان وارد کار شوند و در صنایع جانبی مشارکت کنند و پخش اصلی از تلویزیون را فقط به‌عنوان شروع کار در نظر بگیرند. این توانمندسازی تولیدکنندگان منجر می‌شود که بازار کسب‌وکار رونق گیرد و منابع درآمدی شرکت‌ها متنوع شود و منحصراً بودجه دولتی و بودجه ناپایدار و نامطمئن دولتی باعث نشود که این تولیدکنندگان دچار فرازوفرودهای گوناگون شوند.
در انتهای این نشست نیز علی کاشفی پور مدیر مرکز حوزه هنری دیجیتال، در رابطه با اهداف این سازمان برای حضور در این اتفاق مهم فرهنگی گفت: ما در مجموعه حوزه هنری طبق توافق کلان تری که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، برای حمایت از روند جدید تولید محتوا و فعالیت‌های هنری ورود کرده‌ایم و یکی از دغدغه‌های جدی ما در این میان توجه به انیمیشن بود.

ایجاد فضاهای کاری که تیم‌ها در آن مستقر شوند و از امکانات پایه‌ای که در اختیارشان قرار گرفته است بدون مزاحمت استفاده کنند و از امکانات و منابع موجود که در اختیارشان قرار گرفته است به بهترین شکل ممکن بهره برند، اتفاق مبارکی است که امیدواریم محقق شود.

در نخستین نشست شورای راهبری رویداد «رویازی»، شورای مؤسس رویازی سید امیر آقایی (دبیر کارگروه رسانه و رشد مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری)،  احسان کاوه (مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری) و پویا خدیش (نماینده پیک آسا در رویازی) به اعضای راهبردی معرفی شدند.

همچنین اعضای راهبردی این شورا، محمدرضا کریمی صارمی (مدیر کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، دکتر ناصر گل‌محمدی (رئیس دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما)، امیر دهستانی (معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان تبلیغات اسلامی)، محمد سرشار (رئیس شبکه تلویزیونی پویا)، علی کاشفی‌پور (مدیر مرکز حوزه هنری دیجیتال سازمان تبلیغات اسلامی)، احسان کاوه (مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری)، علی اسکویی (عضو هیئت‌مدیره انجمن صنف کارگری انیمیشن استان تهران)، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان تبلیغات اسلامی)، حبیب ایل‌بیگی (قائم‌مقام بنیاد فاراربی)، علی‌اکبرعالمی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)، مهدی یادگاری (مدیرکل تأمین برنامه‌های خارجی و رسانه بین‌الملل صدا و سیما)، مهدی نیامنش (مدیرعامل پیک‌آسا) و محمدرحیم لیوانی (رئیس مرکز صبا) احکام خود را دریافت کردند.