شرکت اسپیس‌ایکس امروز(چهارشنبه 23 مه) ماهواره‌های ناسا را با موشک فالکون 9 به فضا پرتاب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX)، دو ماهواره جدید ناسا و پنج ماهواره ارتباطی "ایریدیوم نکست"(Iridium Next) را به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره‌ها، ساعت EDT  3:47(00:17 به وقت تهران)، به همراه موشک "فالکون 9"(Falcon 9)، از "پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ"(Vandenberg Air Force Base) در کالیفرنیا به پرواز درآمدند.

در این ماموریت، دو ماهواره "GRACE-FO" به فضا پرتاب شدند تا کار ماموریت "گریس"(GRACE) ناسا یعنی ردیابی حرکات آب در سراسر زمین را ادامه دهند.

در ماه ژانویه سال جاری، شرکت اسپیس‌ایکس، از تقویت‌کننده موشک فالکون 9 در ماموریت "زوما" (Zuma) نیز استفاده کرده بود. ماموریت زوما که برای نیروی هوایی آمریکا انجام شده بود، با سقوط این موشک به اقیانوس پایان یافت اما محققان تشخیص دادند که موشک فالکون 9، علت حادثه پیش آمده نبوده است. پس از پایان ماموریت زوما، تقویت‌کننده برای استفاده در یک فرود عمودی به پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا بازگردانده شد و شرکت اسپیس‌ایکس، آن را برای پرواز امروز تعمیر کرد.

موشک فالکون 9، در مرحله دوم، حدود 12 دقیقه پس از پرتاب، ماهواره‌های دوقلو را برای ماموریت GRACE-FO در مدار نزدیک به قطب قرار داد. سپس، به یک مدار بالاتر رفت تا ماهواره‌های ایریدیویم نکست را در جای خود قرار دهد. اسپیس‌ایکس تایید کرد که حدود یک ساعت پس از پرتاب، این پنج ماهواره، با موفقیت به کار افتادند.

پنج ماهواره ایریدیوم، به مجموعه‌ای از 50 ماهواره متعلق به شرکت آمریکایی "ایریدیوم کامیونیکیشنز" (Iridium Communications) محلق خواهند شد تا تعداد ماهواره‌ها به 55 برسد.

ماهواره‌های GRACE-FO نیز قرار است ماموریت گریس را که کار آن، نقشه‌برداری از آب و یخ موجود در زمین با سنجش تغییرات دامنه جاذبه زمین از سال 2002 تا 2017 بود، ادامه دهند.