فن
بازار ملی ایران نیاز فناورانه ای برای طراحی و پیادهسازی سامانه مدیریت
مناقصات و امور قراردادها را مطرح کرده و تا 21 خردادماه پیشنهادهای این
زمینه را میپذیرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هر سازمانی با توجه به نیازمندیهای خود روشهایی را
برای مدیریت برگزاری مناقصات و انعقاد قرارداد تعریف میکند ولی استفاده
از روشهای غیرمکانیزه علاوه بر کاهش سرعت، باعث عدم شفافیت لازم میشود و
همچنین دسترسی به سوابق اطلاعات، بسیار غیرمطمئن و وقتگیر خواهد بود.
مکانیزه کردن فعالیتهای سازمانی، ازجمله این فرآیندها، باعث افزایش سرعت،
شفافیت و دسترسی به اطلاعات خواهد شد.
یکی از مهمترین عوامل در موفقیت
پروژههای ساختمانی انتخاب درست پیمانکاران اجرایی و همچنین تأمین مواد و
تجهیزات مورد نیاز پروژه میباشد. از طرف دیگر لازم است که شرکتهای
ساختمانی در زمینه تأمین پیمانکاران و مواد و تجهیزات، اطلاعات مناسب در
خصوص کارایی پیمانکاران و قیمت آنها را داشته باشند. در اختیار داشتن
اطلاعات فعالیتهای گذشته پیمانکاران و فروشندگان به این شرکتها کمک
میکند تا از تأمینکنندگان با سوابق مناسب استفاده کنند. همچنین وجود
سیستمهای ارزیابی و ثبت کارایی آنها باعث افزایش شفافیت و تصمیمگیری در
آینده خواهد شد.
شرح نیاز فناورانه
یک
هلدینگ بزرگ ساختمانی در نظر دارد سامانه اطلاعاتی مدیریت مناقصات و امور
قراردادهای خود را به صورت مکانیزه طراحی و پیادهسازی کند. این هلدینگ
برای انجام پروژههای ساختمانی بزرگ از تعداد زیادی پیمانکار حقیقی و حقوقی
جهت واگذاری خدمات یا تأمین نیازمندیهای کالا و مواد استفاده میکند.
انتخاب این پیمانکاران از طریق مناقصات متعدد انجام میپذیرد. معمولاً
فهرستی از پیمانکاران و تأمینکنندگان کالا وجود دارند که برای هر مناقصه
مورد استعلام قرار میگیرند ولی سوابقی از این پیمانکاران در مناقصات مختلف
وجود ندارد و ممکن است برخی از این پیمانکاران خارج از روالهای مشخصشده
مورد انتخاب قرار گیرند.
همچنین ارزیابی مشخصی از عملکرد این پیمانکاران و
تأمینکنندگان وجود ندارد و دسترسی به سوابق این اطلاعات بسیار مشکل و
زمانبر است. وجود سامانه یکپارچه باید این اطمینان را به وجود آورد که
روالهای مشخص شده الزاماً در سازمان پیاده میشود.
ویژگیهای پیشنهاد:
برخی
ویژگیهای موردنظر که باید در این سامانه اطلاعاتی وجود داشته باشد مدیریت
فرآیندها و گردش کارهای داخلی سازمان مرتبط با مناقصات و قراردادها؛ امکان
تعریف سطوح و نصاب معاملات در سطح سازمان؛ امکان ثبت کلیه گردش کارهای
مرتبط با کمیسیون معاملات و هیئتمدیره؛ امکان ثبت فهرست پیمانکاران و
فروشندگان و ثبت اطلاعات و خدمات مرتبط با آنها؛ امکان ثبت نتایج
فعالیتها و بازدهی پیمانکاران و فروشندگان در قالب یک سیستم امتیازی است.
از
دیگر ویژگی های مورد نظر می توان به امکان ثبت فهرست خدمات و محصولات در
سیستم؛ ایجاد فهرست سیاه برای پیمانکاران و فروشندگان؛ امکان جستجو در
فهرست پیمانکاران و فروشندگان و همچنین خدمات و محصولات؛ امکان تبدیل
دادههای قبلی کلیه قراردادهای سازمان در سیستم مذکور؛ امکان ثبت
صورتوضعیت و صورتحسابهای مرتبط با قراردادها؛ امکان تعریف سیستم شماره
دهی به قراردادها، مرتبط با یک نظام تعریفشده؛ امکان ثبت یک مناقصه یا
مزایده در سازمان؛ امکان تولید و طراحی انواع گزارشات مورد نیاز سازمان؛
امکان مشاهده سوابق یک پیمانکار و همچنین سوابق واگذاری یک خدمت یا محصول
خریداری شده اشاره کرد. همچنین، سامانه کاربرپسند (user friendly) باشد.
فن
بازار ملی ایران نیاز فناورانه ای برای طراحی و پیادهسازی سامانه مدیریت
مناقصات و امور قراردادها را مطرح کرده و تا 21 خردادماه پیشنهادهای این
زمینه را میپذیرد.