گرنت آغاز یکی از حمایت‌هایی است که در راستای جذب و نگه‌داشت فارغ‌التحصیلان ایرانی به آنها اعطاء می‌شود تا شاهد ارتقای کیفیت علمی در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیشتازی در علم و فناوری از اهداف هر کشوری  است. سرمایه گذاری و حمایت از تحقیق و توسعه آن باعث تحقق این هدف می شود. چنانچه امریکا در دهه های گذشته و همچنان با سرمایه‌گذاری عظیم در این بخش و در نظر گرفتن آن به عنوان اولویت اصلی کشور، به پیشتازی در علم و فناوری رسید و این پیشتازی او را به ابرقدرت جهان تبدیل کرد. چرا که تحقیق و توسعه، مهمترین پیش‌ران «نوآوری» است. این نوآوری در قالب تولید کالا، خدمات و فرآیندها می‌تواند منجر به افزایش رفاه اجتماعی، ارتقای استانداردهای زندگی، تقویت رقابت‌پذیری ملی و به‌وجودآمدن دانش، فناوری، کارآفرینی و اشتغال جدید شود.

در این راستا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پشتیبانی از فعالیت های علمی پژوهشگران سراسر کشور را دستور فعالیت خود قرار داده است. حمایت هایی که هر سال نسبت به گذشته با رشد روبرو است. حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری‌های راهبردی در برای تحقق جهان پایدار با اتکاء به مبانی معرفتی و سرمایه های علمی کشور را باید از ماموریت های صندوق دانست.

اعطای گرنت آغاز به پژوهشگران  یکی از این اقدامات صندوق است. اقدامی که در راستای حمایت بیشتر از ارتقای کیفیت علمی در مراکز علمی کشور و جذب و نگه‌داشت فارغ‌التحصیلان ایرانی مقطع دکتری انجام می شود. در واقع افرادی که از یکی از صد دانشگاه‌ معتبر دنیا فارغ‌التحصیل شده و در یکی از مراکز علمی کشور آغاز به فعالیت کرده اند از این حمایت بهره مند می شوند.

البته پروژه‌های تحقیقاتی پیشنهادی و ارائه شده آن‌ها باید منطبق با اولویت‌های تحقیقاتی کشور باشد. این حمایت تا سقف یک میلیارد ریال است. سال گذشته 43 پژوهشگر، متخصص و محقق ایرانی درخواست دریافت گرنت آغاز را داشتند که 7 گرنت مصوب شد. 2 ثبت اختراع، 6 نمونه محصول تولید شده، 15 مقاله علمی و پژوهشی، 17 مقاله آی اس آی و تولید یک نرم افزار برخی از دستاوردها از این حمایت است.