طرح ویژه تابستان «دانشکار» با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، به‌منظور آموزش مهارت‌های ویژه شغلی برای دانشجویان تمامی مقاطع و فارغ‌التحصیلان برگزار می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رویداد «دانشکار» که از ترکیب نام دانشگاه و صنعت نام‌گذاری شده است به این صورت عمل می‌کند که آموزش‌هایی به‌صورت تئوری و عملی ارائه می‌کند. کارجوهایی که وارد دانشکار می‌شوند می‌توانند دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و حتی فارغ‌التحصیل باشند. افراد ذکر شده می‌توانند در قدم نخست پکیج «شایستگی» را دریافت کنند. این پک شامل مهارت‌های عمومی و تخصصی است. 

مهارت‌های عمومی پک شایستگی شامل مهارت‌های شغلی از جمله  مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری، جست‌وجوی پیشرفته، خودشناسی شغلی، رزومه نویسی و غیره است. در کنار این پک، برخی آزمون‌های شخصیت شناسی نیز طراحی‌شده است که به خودشناسی شرکت‌کنندگان کمک می‌کند.

در کنار این دو موضوع، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت های صنعتی به‌عنوان کارفرماهای این طرح، فرصت کارآموزی را در سایت دانشکار تعریف می‌کنند. لازم به ذکر است که کارآموزی در دانشکار با کارآموزی‌های دیگر متفاوت است. این کارآموزی به دو صورت مهارت افزایی و منجر به استخدام تعریف می‌شود.

افرادی که کارگاه‌های حضوری و پک شایستگی را پشت سر می‌گذارند، فرصت‌های کارآموزی را هم بررسی کرده و با توجه به آموزش‌هایی که در راستای رزومه سازی دیده‌اند برای این فرصت‌های کارآموزی درخواست خود را ارسال می‌کنند. پس از بررسی کارفرماها و کارجوها و مصاحبه، دوره کارآموزی آغاز می‌شود. طبق آمار، نزدیک به 70 درصد این درخواست‌ها منجر به ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صنعت می‌شود.

در این مرحله پک شایستگی تخصصی از سوی کارفرماها که بهترین آموزگارها هستند ارائه می‌شود. کارآموزان دوره‌ای 200 تا 300 ساعت را می‌گذرانند. در این مرحله از طرف دانشگاه فردی با عنوان «رهیار» هم کارجو را هدایت می‌کند و هم حافظ منافع کارفرما است. این نوع کارآموزی هدفمند محسوب می‌شود. بعد از کارآموزی نیز ممکن است تحت عناوین متفاوتی مانند استخدام پاره‌وقت، نیمه‌وقت، پروژه‌ای کارجو و کارفرما همکاری خواهند کرد. 

لازم به ذکر است که دانشکار در پکیج عمومی موضوعی را نیز در نظر گرفته است تا افرادی که ایده شخصی دارند راهی برای ادامه ایده خود پیش بگیرند. با کمک این طرح تیم‌هایی که ایده دارند می‌توانند وارد فضای کارآفرینی شوند.

دوره گذشته 500 نفر ثبت‌نام اولیه در رویداد دانشکار صورت دادند. که از این میان 100 نفر تایید و 60 نفر وارد دوره کارآموزی شده و در نهایت نزدیک به 30 نفر استخدام و دو تیم نیز نیز وارد فضای کارآفرینی شدند.

در رویداد پیش رو دانشکار نیز تا امروز نزدیک به 2 هزار نفر  ثبت‌نام اولیه داشته‌اند که نزدیک به 500 نفر برای شرکت در دوره انتخاب خواهند شد. علاقه‌مندان تا پایان خردادماه 97 برای ثبت‌نام در این رویداد فرصت دارند.

طرح ویژه تابستان «دانشکار» با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و پارک فناوری پردیس این معاونت، برای دانشجویان تمامی مقاطع و فارغ‌التحصیلان برگزار می‌شود.