میلیون‌ها نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می‌توانند به کمک درمان جدید مبتنی بر سلول‌های بنیادی که در بریتانیا آزمایش می‌شود، نجات یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک پنجم افرادی که بعد از حمله قلبی نجات پیدا می‌کنند دچار نوعی نارسایی قلبی می‌شوند. محققان می‌گویند یافته‌های اولیه نشان می‌دهد کسانی که از نارسایی ضربان قلب رنج می‌برند می‌توانند با کمک این نوع درمان به روال عادی زندگی برگردند.

John Hung متخصص قلبی که در این کارآزمایی بالینی در ادینبورگ انگلستان شرکت داشته است می‌گوید: این روش درمانی می‌تواند زندگی افراد زیادی را بهبود ببخشد و می‌تواند صدها هزار نفر در انگلستان یا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را شامل شود. همچنین می‌تواند از هزینه‌های مرتبط با دارو و درمان و بستری در بیمارستان بکاهد. این درمان به‌طور بالقوه در حال تغییر زندگی برای تعداد قابل‌توجهی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پس از حمله قلبی است.

در بعضی موارد، درمان با سلول‌های بنیادی کمی شبیه پرتاب آجر در یک پل است که در وسط سقوط کرده است. برای اینکه آن‌ها در جای خود قرار گیرند، شما نیاز به یک داربست و آجر مناسب دارید. در این روش سلول‌های بنیادی از طریق جریان خون، عضلات و عروق خونی کوچک را ترمیم می‌کنند. تلاش‌های قبلی برای ترمیم آسیب از سلول‌های بنیادی غیراختصاصی از مغز استخوان به جای خون استفاده می‌کرد.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.