دومین نشست هماهنگی «ایران ساخت» با حضور دبیرکل و دبیران بخش های تخصصی این رویداد برگزار شد. در این نشست پیشنهادهایی در  عرصه اجرای هرچه بهتر جشنواره ارائه و مورد بررسی حاضران قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری
به نقل از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، دومین نشست هماهنگی «ایران ساخت» با حضور دبیرکل و دبیران بخش های تخصصی این رویداد برگزار شد. در این نشست پیشنهادهایی در  عرصه اجرای هرچه بهتر جشنواره ارائه و مورد بررسی حاضران قرار گرفت.

کرمی: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی کلید‌واژه جشنواره "ایران‌ساخت" است

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر کل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت در این نشست اظهار کرد: رویکرد دومین دوره از  این جشنواره ملی فرهنگی و هنری، عزم جدی برای جریان سازی و تولید محتوا در ترویج فرهنگ حمایت از کالا و خدمات ایرانی است و این مهم با اتکای به ابزارها و زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و با مشارکت تمامی فعالان فرهنگی، هنری و فناوری و بخش‌های مختلف محقق می‌شود.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، دستور جلسه نشست را هماهنگی و تعامل میان دبیران و مسئولان بخش‌های گوناگون این جشنواره ملی عنوان کرد و افزود: در این جلسه هماهنگی، دبیران بخش‌های گوناگون ضمن آشنایی با سازوکار و توان دیگر بخش‌ها، با آگاهی از برنامه‌های بخش‌های گوناگون هم‌افزایی برای بهبود کارها و روند تعامل بیشتر است.

دبیر کل دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری ایران ساخت ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره با همراهی و عزم جدی دبیران اجرایی بخش‌های گوناگون این جشنواره و همراهی مسئولان کشوری و حمایت آحاد جامعه بتواند در جهت فرهنگ‌سازی شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی نام‌گذاری شده است موثر باشد.

مجاوری: ظرفیت فرهنگ‌سازی حمایت از ایران‌ساخت در بخش دانش‌آموزی است

منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش و  دبیر بخش دانش آموزی جشنواره ایران ساخت که بخش جدید این دوره از جشنواره «ایران ساخت» محسوب می شود، در این نشست با اشاره به ظرفیت بهره‌مندی ازظرفیت آموزش و پرورش و مدارس کشور در برگزاری این جشنواره گفت: ظرفیت خوبی وجود دارد تا با مشارکت سازمان دانش‌آموزی و نیز معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش و انجمن‌های صنفی تولیدکننده نوشت‌افزار و ملزومات مدارس ، فرهنگ حمایت از تولیدات ایرانی در این عرصه فراهم شود.

وی با بیان این‌که مدارس می‌توانند از بخش‌های پایه‌ای کودکان و نوجوانان کشور را در مسیر توجه به کالای ایران ساخت هدایت و حمایت کند، اظهار کرد: ایران ساخت می‌تواند در جشنواره‌های تربیتی و فرهنگی که در سطوح دانش‌آموزی برگزار می‌شود حاضر باشد، مشارکت کند و می‌تواند زمینه مناسبی را برای فرهنگ‌سازی اهداف جشنواره ایران‌ساخت و حمایت از کالای ایرانی را در این بستر فراهم کند.

دلیری: ایده‌های نو به کمک حمایت از کالای ایران ساخت می‌آید

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر بخش ایده‌بازار جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت گفت: با توجه به این‌که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت در دوره دوم با ساختاری پویاتر و عزمی جدی‌تر در حمایت‌ از ایده‌های نوآورانه کمک‌کننده به حمایت از کالای ایران‌ساخت برگزار می‌شود.

وی افزود: ایده‌بازار که یکی از بخش‌های مهم و کلیدی این جشنواره به‌شمار می‌رود، با روش‌های جدیدی در حمایت از ایده‌های خلاق حوزه بازار کالای ایرانی گام بر می‌دارد. امسال توجهی ویژه به نوآوری و بهره‌مندی از فناوری در ایده‌های این حوزه صورت می‌گیرد تا گام‌ها در عرصه حمایت و فرهنگ‌سازی کالای ایران‌ساخت مؤثرتر باشد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری با اشاره به سازوکارها و شیوه‌های نو برای فراخوانی و جذب ایده‌های گوناگون در این دوره جشنواره اظهار کرد: خوشبختانه در دوره‌ پیشین این جشنواره ایده‌های درخور توجه و خوبی به جشنواره راه یافت و امسال نیز با پیاده‌سازی شیوه‌ها و نیز محورهای جدید، راه برای ورود ایده‌های نو فراهم می‌شود.

دلیری افزود: چند آیتم جدید در این دوره به بخش ایده‌بازار افزوده می‌شود که روش‌های جذب یا تامین سرمایه، جذب سرمایه‌گذار، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری جسورانه، حمایت از استارتاپ‌های ایرانی که هریک از این حوزه‌ها، تشنه ایده‌های جدید هستند، در ساختار جشنواره حمایت می‌شوند. همچنین ترغیب و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به این سمت‌وسو نیازمند روش‌های خلاقانه و جدید است که از روش‌های نو در این موضوع نیز حمایت خواهد شد. انتخاب شتابدهنده برتر، استارتاپ برتر و نهادهای مالی برتر در حوزه حمایت از کالای ایرانی از بخش‌های جدید دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری ایران ساخت است.

فیض: موضوع جشنواره مورد توجه جامعه قرار گرفت

ناصر فیض دبیر بخش ادبیات این جشنواره گفت: علیرغم برگزاری نخستین دوره این جشنواره در دو سال گذشته استقبال درخور توجه و چشمگیری از سوی هنرمندان عرصه ادبیات و خصوصا شعرا که کم‌تر انتظار می‌رفت واقع شد اما خوشبختانه مشارکت هنرمندان این عرصه نشان داد نگاه به موضوع مورد توجه جشنواره مورد توجه جامعه نیز قرار دارد.

رئیس خانه ادبیات طنز کشور با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی این جشنوراه در سطح استان‌ها افزود: در این دوره نیز اگر به ظرفیت هنرمندان استان‌ها توجه شود قطعاً ضمن استقبال بیش‍تر برای مشارکت در این جشنواره، زمینه اثرگذاری و ترویج فرهنگ کالای ایران‌ساخت نیز افزایش می‌یابد.

شجاعی طباطبایی: نشان ایران‌ساخت برای کالای با کیفیت ایرانی ارائه شود

شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون و هنرهای تجسمی، مهم‌ترین دغدغه دست‌اندرکاران این جشنواره را مشارکت و همراهی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشو برای جریان‌سازی دانست و گفت: این رویداد به عنوان یک ضرورت برای کشور باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و در ساختار جشنواره نیز باید سازوکاری برای ترغیب صاحبان اثر بخش‌هایی که محصول‌محور هستند و سفارش اثر جزئی از کار آن‌هاست تمهید شود.

معاون هنری حوزه هنری کشور افزود: با توجه به استقبال خوب از دوره پیشین جشنواره و هم‌راستایی شعار امسال با این موضوع، این ظرفیت وجود دارد که لوگوتایپ منحصر و ویژه "ایران ساخت" طراحی و رونمایی شود تا در کالاهای ایرانی حائز کیفیت و معیارهای یک کالای ایران‌ساخت مورد استفاده قرار بگیرد.

اسفندیاری: حمایت تشویقی از تولیدکنندگان آثار دیداری و شنیداری ضروری است

شهاب اسفندیاری دبیر بخش‌ رسانه‌های دیداری و شنیداری دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت نیز در این نشست بیان کرد: ظرفیت ویژه عرصه‌ رسانه‌های تصویری برا ترویج و اطلاع‌رسانی فرهنگ ایران‌ساخت بسیار منحصر به‌فرد و ویژه است و جشنواره می‌تواند با اندیشیدن تمهیداتی راه را برای مشارکت گسترده فعالان  این عرصه و افزایش انگیزه تولید اثر در بخش‌های زیرمجموعه این عرصه فراهم کند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: هرچند ما بخش دانشجویی در دوره اخیر را نداریم اما توجه به تولیدات جوانان که اکثریت جامعه مخاطب مارا تشکیل می‌دهند ضروریست و امیدوارم از ایده‌های ناب ایشان در این دوره بهره بیشتری را ببریم.

موسویان: داوری مردم را در جشنواره امکان پذیر کنیم

موسویان دبیر بخش رسانه های دیجیتال دویمن جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت توجه به نقش فضای مجازی و رسانه های دیجیتال را بیش از پیش با توجه به آمادگی جامعه در این زمان متذکر شد و درخواست اضافه شدن بخش‌های نرم افزارهای پیام رسان به جشنواره گردید.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال توجه به نقش و همراهی مردم از طریق ایجاد امکان نظرسنجی و نیز نظردهی مردمی در بخش‌های جشنواره شد.

در دومین نشست هماهنگی دبیران بخش‌های تخصصی دومین جشنواره «ایران ساخت» پیشنهادهای دبیران بخش‌های تخصصی مطالعه و مورد ارزیابی و تصویب قرار گرفت.

دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار  و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1397 است.