پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  پایگاه خبری اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

طلوع خورشید از دید فضا

این تصویر که توسط "الکساندر گرست"(Alexander Gerst) فضانورد آلمانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شده است، پرتو نور خورشید از جو زمین پیش از طلوع خورشید را نشان می‌دهد.

بازی فوتبال در فضا

اخیرا یک ویدیو توسط "سازمان فضایی فدرال روسیه "(Russian space agency Roscosmos) منتشر شد که در این ویدیو "الگ آرتمیو"(Oleg Artemyev) و "آنتون شاپلرو"(Anton Shkaplerov)  دو فضانورد روس به مناسبت آغاز جام جهانی 2018 با یکدیگر فوتبال بازی می‌کنند. این دو فضانورد از شروع جام‌جهانی 2018 روسیه بسیار هیجان زده هستند.

این دو فضانورد گفتند آغاز جام جهانی را نه تنها در زمین بلکه در فضا هم می‌توان جشن گرفت. در این ویدیو هر دو فضانورد، یک تیشرت که بر روی آن "روسیه 2018" نوشته شده است به تن دارند.

در روز 21 مارس توپ فوتبال رسمی جام جهانی 2018 توسط فضاپیمای "سایوز" به فضا فرستاده شد و سپس در 3 ژوئن این توپ به زمین بازگردانده شد. این توپ در اولین مسابقه جام جهانی فوتبال، مورد استفاده قرار گرفت.

تصویر خیره کننده "سوفیا"

در پرواز اخیر "رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ" (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) مشهور به سوفیا، چشم انداز بسیار زیبایی از شفق قطبی  به نام " Aurora Australis" قابل مشاهده است. کهکشان راه شیری و مریخ نیز در این تصویر که در فاصله 13 هزار کیلومتری ثبت شده است، قابل مشاهده هستند. قابلیت پرواز این رصدخانه در ارتفاع 12 کیلومتری به هر نقطه از زمین، این مزیت را دارد که از 85 درصد لایه رطوبتی جو زمین فراتر رفته و امواج مادون قرمز را از فضا دریافت می‌کند.

هدف پرواز اخیر سوفیا، مطالعه کهکشان راه شیری و "سحابی رتیل"(Tarantula Nebula) است. سحابی رتیل نام یک سحابی معروف در صورت فلکی ماهی زرین است که در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. در ابتدا تصور می شد این سحابی یک ستاره است تا اینکه توسط نیکلاس لوییس د لاکایله و در سال 1751 سحابی بودن آن کشف شد.

این سحابی درخشان ترین جرم غیر ستاره ایست که تاکنون کشف شده است. سحابی "رتیل" فعال ترین منطقه شناخته شده تولد ستارگان در گروه محلی کهکشانی ماست.

راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

"ریکی آرنولد" (Ricky Arnold) و "درو فاستل" (Drew Feustel) دو فضانورد ناسا 14 ژوئن، با هدف آماده شدن برای ورود اولین فضاپیما که اواخر امسال در ایستگاه فضایی انجام خواهد شد، یک راهپیمایی فضایی را برای نصب تجهیزات جدید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی به اتمام رساندند. به گفته ناسا، ریکی آرنولد مهندس پرواز و درو فاسدل فرمانده "ناوگروه اعزامی 56 "(Expedition 56)، ایستگاه فضایی بین‌المللی را از طریق "هوابندQuest"(Quest airlock) ترک کردند و حدود 6 ساعت و 48 دقیقه راهپیمایی فضایی انجام دادند. طی راهپیمایی فضایی، این دو فضانورد، براکت‌های جدید و دو "دوربین تلویزیون"(TV cameras) جدید با کیفیت بالا را در قسمت جلویی "ماژول هارمونی"(Harmony module) ایستگاه فضایی نصب کردند. در آغاز راهپیمایی فضایی، فضانوردان با مشکلات فراوانی مواجه شدند. اما همچنان به کار خود ادامه دادند. آنها همچنین مجبور بودند که پنل محافظی که باز بود را ببندند. پس از تلاش‌های فراوان فاستل توانست پنل را در جایش قرار دهد. فضانوردان می‌بایست دوربین‌ها را به منظور داشتن دید از فضاپیمای حمل خدمه "دراگون" (Dragon) اسپیس ایکس و فضاپیمای تجاری "سی اس تی-100" (CST-100 Starliner) بوئینگ نصب می‌کردند. همچنین انتظار می‌رود این دوربین‌ها ارتباطات بی‌سیم را برای آژانس فضایی اروپا نیز فراهم کنند.

تصویر هابل از یک کهکشان مارپیچی

اخیرا، تلسکوپ فضایی هابل ناسا یک تصویر خیره کننده از یک کهکشان مارپیچی  را ثبت کرده است. این کهکشان " ان‌جی‌سی 1032" (NGC 1032) نام دارد و در صورت فلکی نهنگ قرار دارد. این کهکشان نزدیک به صد میلیون سال نوری از زمین دور است.

پرتاب فضاپیما سایوز

سه فضانورد، ششم ژوئن 2018، به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کردند.

"سرنا آنون کنسلر" (Serena Auñón-Chancellor)، فضانورد ناسا، "سرجی پروکوپیو" (Sergey Prokopyev)، کیهان نورد و "الکساندر گرست" (Alexander Gerst)، ششم ژوئن 2018با فضاپیمای روسی "سایوز" (Soyuz) از " پایگاه فضایی بایکونور" (Baikonur Cosmodrome) در قزاقستان، سفر خود را آغاز کردند. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود سایوز، روز جمعه هشتم ژوئن، به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد و این سه فضانورد، با "اندرو فیوستل" (Andrew Feustel)، "ریکی آرنولد" (Ricky Arnold) و "اولگ آرتمیف" (Oleg Artemyev)، سرنشینان "اکسپدیشن 56" را ملاقات کنند