نتایج یک بررسی مفصل که در آمریکا انجام شده نشان می دهد پیروی از رژیم غذایی مبتنی بر ۱۶ ساعت غذا نخوردن و ۸ ساعت غذاخوردن در طول شبانه روز به لاغری و حفظ سلامتی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از نیواطلس، متخصصان تغذیه در دهه های گذشته الگوها و برنامه های متنوعی را برای حفظ تناسب اندام و کاستن از وزن اضافه پیشنهاد کرده اند. اما پژوهش جدیدی که در دانشگاه ایلینیوز انجام شده نشان می دهد مدل رژیمی موسوم به ۱۶ به ۸ روشی بسیار موثر برای کاهش وزن است.

در سال های گذشته مشهورترین مدل کاهش وزن پیشنهاد شده توسط متخصصان تغذیه مدل رژیمی موسوم به ۵ به ۲ بود. مدل یادشده مبتنی بر ۵ روز خوردن عادی غذاهای سالم در هفته و محدودکردن شدید کالری دریافتی بدن برای دو روز باقی مانده هفته بوده است.

اگر چه استفاده از این روش نتایج امیدوارکننده ای داشته و در بسیاری از موارد منجر به کاهش وزن و چربی بدن شده است. اما مدل جدیدتری که تاثیرگذار و مفیدتر برای سلامتی تشخیص داده شده و رعایت آن از سوی افراد هم ساده تر به نظر می رسد، مدل ۱۶ به ۸ است.

در قالب این روش میزان غذای دریافتی افراد محدود به تنها هشت ساعت در روز می شود و فرد در ۱۶ ساعت باقی مانده روزه گرفته و از غذاخوردن خودداری می کند.

هر چند تحقیقات در زمینه مزایای این روش هنوز در مراحل اولیه است، اما نتایج به دست آمده امیدوارکننده است.

بررسی که بر روی ۲۳ فرد بالغ چاق زیر ۴۵ سال از همین طریق صورت گرفت نشان داد وقتی این افراد تغییر خاصی در رژیم غذایی خود ایجاد نکردند و تنها غذاخوردن خود را بین ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعداز ظهر محدود کردند، پس از گذشت ۱۲ هفته هم شاهد کاهش وزن قابل توجهی بودند و هم شاخص های سلامت بدنی در آنها بهبود یافت.