نام شبیه ساز پرواز را شاید بارها در رسانه‌ها شنیده و یا تصویر آن را دیده باشید، وسیله بسیار پیشرفته ای که با ایجاد شرایط محیطی مناسبی از نظر تصویر، حرکت و امکانات داخل کابین هواپیما، فرصت بسیار ویژه‌ای را برای آموزش و افزایش مهارتهای خلبانان فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شبیه ساز پرواز سیستمی است که تلاش دارد تا تجربه پرواز یک هواپیما را به صورت واقعی در نزدیک ترین شرایط ممکن شبیه سازی کند.

انواع شبیه ساز پرواز از یک بازی ویدیویی تا اندازه واقعی یک هواپیما وجود داشته که بر روی پایه های هیدرولیکی قرار دارد و توسط یک کامپیوتر بسیار پیشرفته هدایت میشود.شبیه سازهای پرواز به صورت گسترده ای توسط صنعت هوانوردی و امور نظامی برای آموزش خلبان ها بازسازی سوانح پروازی و یا حتی برای پیشرفت و بهینه سازی هواپیماهای موجود به کار گرفته می شود.

به دلیل اینکه آموزش با هواپیماهای واقعی برای شروع کار بسیار هزینه بر و پرخطر بوده از همان ابتدا روش های مختلفی به وجود آمد تا یک خلبان بتواند هدایت یک هواپیما را بدون برخاستن از روی زمین تحت شرایط مختل جوی و یا اشکالات مختلف جوی و یا اشکالات مختلف فنی بر عهده گیرد.

در کابین یک شبیه ساز از همان کلید ها، نمایشگرها، چراغ ها و اهرم های واقعی هواپیما استفاده می شود لذا کابین کاملاً شبیه هواپیما بوده و کلیه تجهیزات یا واقعی هستند و یا بنحوی شبیه سازی شده اند که در کارایی و عملکرد هیچ تفاوتی با سیستم های اصلی هواپیما ندارند. تنها تفاوت پرواز با شبیه ساز که در نوع پیشرفته آنها چندان هم محسوس نمی باشد این است که تصویر مقابل خلبان مجازی بوده و در برخی از آنها شتاب های وارد بر هواپیما به وسیله یک سیستم حرکتی شبیه سازی شده است. 

بر اساس قوانین سازمان بین المللی هوانوردی(ICAO) خلبانان خطوط هوایی موظفند بخشی از آموزش های اولیه و دوره ای خود را روی این وسیله بگذرانند.