فناوری نانو را می‌توان در راه و ساختمان به کار برد. حوزه‌ای که با استفاده از آن هم ساختمان‌سازی آسوده‌تر خواهد بود و هم در زمان و هزینه‌های آینده صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهم‌ترین عاملی که باعث تعویض آسفالت می‌شود، ترک خوردن در فصل سرما و آسیب ساختار در اثر نرم شدن در فصل گرما است.  یعنی آسفالت، صبح‌ها در اثر تابش نور خورشید نرم و آسیب‌پذیر می‌شود و شب‌ها در اثر سرمای هوا سخت شده و امکان ایجاد ترک در آن افزایش می‌یابد.

حال اگر انتقال حرارت به خوبی در آسفالت انجام شود، دیگر صبح‌ها خیلی گرم و شب‌ها خیلی سرد نمی‌شود. فناوری نانو چگونه می‌تواند به حل این مشکل کمک کند؟
تاکنون با کمک فناوری نانو راهکارهای متنوعی برای افزایش کیفیت و دوام آسفالت مطرح شده است. برای مثال از نانوذرات رس و نانولوله‌های کربنی در تحقیقات استفاده شده است.

اما به تازگی با استفاده از گرافن در ترکیب آسفالت، بهبود قابل توجهی در کیفیت و عمر آن مشاهده شده است. با استفاده از این مواد، عمر متوسط آسفالت‌ها می‌تواند از 6 سال به 13 سال افزایش یابد.

با افزودن گرافن به ساختار آسفالت می‌توان انتقال حرارت در آن را به صورت قابل توجهی افزایش داد و در نتیجه از آسیب‌هایی که در اثر دماهای بالا و پایین به آسفالت وارد می‌شود، جلوگیری کرد.

تمیزتر ماندن سطوح سازه‌های مختلف با فناوری نانو

حتما مشاهده کرده‌اید که سطوح سازه‌های مختلف به مرور زمان زیبایی خود را از دست داده و با نشستن آلودگی بر روی آنها تیره تر می‌شوند.  یکی از راهکارهای فناوری نانو برای رفع این مشکل، استفاده از نانوذرات فوتوکاتالیست بر روی سطح این سازه‌ها است.
این نانوذرات با تابش نورخورشید فعال می شوند و اکثر آلودگی‌های موجود بر سطح سازه را تجزیه و نابود می‌کنند. یکی از موارد مهم در استفاده از این نانوذرات، ماندگاری آنها بر روی سطوح است. در این بازار، محصولی که زمان‌های طولانی‌تری مانند 5-6 سال بر روی سطح سازه بماند و خاصیت خود را حفظ کند، توجیه اقتصادی دارد.

تمیزتر ماندن سطوح سازه‌های مختلف با فناوری نانو

یکی از دلایل پخش سریع آتش در طی آتش سوزی، شعله‌ور شدن نماهای قابل اشتعال و همین‌طور بخش‌های مستعد آتش سوزی درون ساختمان است. با اعمال پوششی که آتش را به تعویق اندازد یا اصلا آتش نگیرد می‌توان از وقوع فاجعه‌های بسیاری جلوگیری کرد.
 برای مثال، از نوعی نانوذرات سیلیکات‌لایه‌دار شده به صورت لایه‌های کریستالی مشبک، برای بهبود قابلیت تاخیر در آتش‌گیری می‌توان استفاده کرد.  در این مواد، ساختار مشبک و ضخیم پوشش‌ها به صورت مانعی در برابر آتش و انتقال گرما است.

دیگر از کاربردهای فناوری نانو در این حوزه

کفپوش‌های بتنی با مقاومت و عمر بالاتر در محیط‌های مختلف: کفپوش‌های بتنی معمولا در محیط‌های حاوی سولفات و کلریدها، مقاومت پایین و در نتیجه عمر کمی دارند. این شرایط در بنادر و فرودگاه‌ها وجود دارد. با استفاده از نانوذرات می‌توان مقاومت کفپوش‌ها را در این محیط‌ها افزایش داد.

پوشش ضد باکتری در سطوح مختلف سرویس‌های بهداشتی: وجود این پوشش‌ها انتقال بیماری را در این محیط‌ها کاهش می‌دهد، کثیفی روی سطوح را کم کرده و بوی نامطبوع سطوح بهداشتی را نیز نابود می‌کند.

استفاده از سلول‌های خورشیدی نانوساختار در تامین برق موردنیاز ساختمان: با استفاده از سلول‌های خورشیدی نانوساختار می‌توان به صورت اقتصادی، تمام و یا جزئی از برق مورد نیاز ساختمان را تامین کرد، آن را در یک خازن ذخیره و در مواقع نیاز استفاده کرد.

پوشش‌های ضدلک در قسمت‌های مختلف درونی ساختمان، رنگ‌هایی با افزودنی‌های نانوساختار دارای کیفیت بالاتر، پوشش‌های ضد سایش در سطوح مختلف داخلی ساختمان‌ها از دیگر کاربردهای این حوزه است.