تولید سلول‌های دهلیزی قلب محققین را قادر خواهد ساخت که فیبریلاسیون دهلیزی را به صورت بهتری مطالعه کنند. فیبریلاسیون دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی شایع است که آن را AFib  نیز می‌نامند و از دهلیزهای قلبی منشأ می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژوهشگران دانشگاه Illinois راهی را برای تبدیل سلول‌های بنیادی پرتوان به سلول‌های دهلیزی قلب پیدا کرده‌اند.

در این مطالعه جدید محققین دانشگاه Illinois سلول‌های خونی را از داوطلبین سالم گرفته و آن‌ها را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی کردند و در ادامه آن‌ها را مورد تیمار با ویتامین A قرار دادند.

این سلول‌ها به محرک‌های الکتریکی مانند سلول‌های دهلیزی پاسخ می‌دهند. این امر ازآنجایی قابل‌توجه است که سلول‌های بنیادی معمولاً و در روال طبیعی تمایل دارند که به سلول‌های بطنی تمایز یابند.

در حال حاضر، شکاف عمیقی در دانسته‌های موجود در مورد AFib وجود دارد که تا حدی به دلیل مشکل بودن مطالعه این بیماری در سطح سلولی است.

درحالی‌که به لطف ایجاد مدل‌های سلولی مناسبی که شبیه سلول‌های بطنی عمل می‌کنند، دیدگاه‌هایی قوی در مورد نحوه بروز سندرم‌های آریتمی قلبی ارثی موجود در بطن‌ها ایجاد شده است اما مدل‌های سلولی مناسبی برای دهلیزها وجود نداشته است.

تعداد و انواع محدودی از سلول‌های بدن انسان قادر به هدایت الکتریکی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سلول‌های قلبی و مغز اشاره کرد اما در بین سلول‌های قلبی نیز میزان هدایت الکتریسیته متنوع است.

 این اولین بار است که محققین نشان می‌دهند که تیمار سلول‌های بنیادی با ویتامین A می‌تواند سلول‌هایی را تولید کند که از نظر الکتریکی مانند سلول‌های دهلیزی هادی جریان هستند.

محققین امیدوارند که مدل سلول‌های بنیادی شبه دهلیزی نه تنها درک فعالی در مورد دلایل AFib را افزایش دهد، بلکه منجر به ایجاد درمان‌های جدید شود و بر مبنای ساختار ژنتیکی فرد بیمار، درمان‌های اختصاصی برای بیمار طراحی شود.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.