واقعیت مجازی یا Virtual Reality ناشی از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است، این فناوری موجب می‌شود،  انسان با قرار گرفتن در مقابل یک فضای مجازی احساس کند در یک محیط واقعی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، واقعیت مجازی، فناوری‌ای است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و بر اساس آن حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می‌کند. به‌عبارت‌دیگر هنگامی‌که یک فرد هدست واقعیت‌های مجازی را روی سر خود نصب می‌کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می‌کند که بر اساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می‌کند و ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد که در محیط واقعی قرارگرفته است.

به عبارتی در واقعیت مجازی مغز انسان فریب خورده و به طور مثال در حالی که روی زمین ایستاده احساس می‌کند در ارتفاع زیاد قرار دارد.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می‌آید برخی از این محیط‌ها به‌صورت گرافیک رایانه‌ای و سه‌بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط‌های واقعی هستند که از قبل فیلم‌برداری شده‌اند. با این قابلیت با فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به‌خوبی دیدن کنند.

اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری هستند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی، قابل‌مشاهده و تجربه هستند. برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم هستند.

محیط‌های شبیه‌سازی‌شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی و یا به‌صورت کاملاً متفاوت باشند نظر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شوند.