محققان چینی دریافتند که استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی می‌تواند علائم بیماری پارکینسون را در میمون‌ها کاهش دهد. این محققان اخیراً نتایج یافته‌های خود را در ژورنال معتبر Stem Cell Reports به چاپ رسانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به طور کلی بیماری پارکینسون بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که یک انتقال‌دهنده عصبی) است رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود. اولین نشانی‌های پارکینسون مجموعه‌ای متفاوت از ارتعاش، برادیکنسیا، سفت شدن عضلات و تعادل ضعیف هستند. معمولاً علائم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کنند.

در این مطالعه، Zhou Qi و همکارانش در موسسه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آکادمی علوم چین به مدت دو سال به بررسی ایمن بودن و کارایی استفاده از سلول‌های عصبی مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی در درمان میمون‌ها پرداختند. محققان ابتدا با استفاده از نوروکسین و تزریق آن به میمون‌ها تلاش کردند تا اثرات بیماری پارکینسون را در آن‌ها تقلید کنند. سپس سلول‌های عصبی مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی را به آن‌ها تزریق کردند. تغییرات رفتاری ظاهری برای حداقل 24 ماه در بسیاری از میمون‌ها ایجاد شد، که این امر نشان می‌دهد که ESCs انسانی می‌توانند به‌عنوان یک منبع قابل‌اعتماد برای درمان بیماری پارکینسون مفید باشد

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

یافته‌های آنها موجب تصویب نخستین مطالعات بالینی فاز I / IIa مبتنی بر ESC در مورد بیماری پارکینسون در چین شده است.

گرچه اثربخشی سلول‌های بنیادی جنینی در درمان پارکینسون در مطالعات پیش بالینی به اثبات رسیده است اما هنوز نیاز به انجام کارآزمایی های بالینی بیشتری برای اثبات ایمن بودن و کارایی آن در انسان نیاز است.