به‌تازگی دستگاه ساخته است که می‌تواند چشم‌انداز درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی عصبی را تغییر دهد. این دستگاه راهکارهای تازه‌ای برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
یک دستگاه جدید که می‌تواند تولید و تکثیر سلول‌های بنیادی عصبی را افزایش دهد، ممکن است چشم‌انداز درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی عصبی را به‌عنوان راهکارهای بالقوه برای درمان بیماری‌های از بین برنده سلول‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر را تغییر دهد.

این اختراع توسط یک تیم در دانشگاه  Baptist هنگ‌کنگ (HKBU)، انجام‌شده است و موفق به دریافت مدال طلا در نمایشگاه بین‌المللی اختراع ژنو شده است.

روش‌های سنتی کشت، تکثیر و تمایز سلول‌های بنیادی عصبی، نیاز به تعداد زیادی مولکول خاص دارند که به‌عنوان عوامل رشد شناخته می‌شوند. این عوامل همچنین می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را افزایش دهند و خطر ابتلا به تومور پس از پیوند را افزایش دهند.

دستگاه تازه تولیدشده از فناوری ماتریکس‌های نانو  (iSECnMS) استفاده می‌کند: این فناوری یک لایه کوچک Z شکل است که از مواد سازگار با محیط‌زیست ساخته‌شده است که هدف آن کاهش واکنش‌های نامطلوب از سلول‌ها است.

این سیستم برای جلوگیری از نیاز به فاکتورهای رشد یا سایر اجزای در هنگام دستکاری سلول طراحی‌شده است و قادر به شبیه‌سازی محیط طبیعی سلول‌های بنیادی برای رشد است. بعد از رشد و تمایز سلولی،سلول‌های بالغ می‌توانند عامل‌های درمانی برای درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی شوند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.