هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2018) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برگزاری است. در این رویداد 13 گروه از حلقه‌های مختلف اکوسیستم فناوری ایران حضور دارند که هرکدام مانند شاخه‌ای از رودخانه‌ای بزرگ، به دریای این اکوسیستم متصل‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «استارتاپ‌رُبا» (برداشتی آزاد و نمادین از نام آهنربا) عنوانی است که با دیدن هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری در نظر اول به ذهن می‌رسد. محیطی که گویی تمامی استارت‌های ایران یکجا جمع شده‌اند.

با ورود به نمایشگاه اینوتکس 2018، در نخستین طبقه با مجموعه‌ای از استارتاپ‌ها مواجه می‌شویم. طبقه‌ای که در آن از غرفه‌های معمول خبری نیست. استندهای ایستاده کنار هم چیده شده‌اند و استارتاپ‌ها غرفه‌های خود را بدون تشریفات معمول در دل یکدیگر بنا کرده‌اند.

گویی هزارتویی از استارتاپ‌های ایرانی تشکیل‌شده است که وقتی وارد آن می‌شوی از هر طرف تو را صدا می‌زنند. در این محل به‌قدری شور و هیجان وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت. در هر غرفه که شاید حوزه استحفاظی آن به یک متر هم نرسد دو شخص برای توضیح استارتاپ ایستاده‌اند و چند نفر در حال آشنایی با موضوع مورد نظر هستند.
 
استارتاپ

استارتاپ‌های مختلفی را در اینجا می‌توان دید. حوزه فعالیت برخی را با دیدن نام آن می‌توان تشخیص داد و برخی را نه. بعضی از آنها نیست به‌قدری این روزها میان مردم جا افتاده‌اند که وقتی نام آنها در میان شرکت‌های استارتاپی به چشم می‌خورد عجیب به نظر می‌آید. زوج جوانی در حال تماشا هستند که خانم می‌گوید: یعنی این برنامه موبایل که ما همیشه از آن سفارش می‌دهیم هم یک استارتاپ محسوب می‌شود؟ همسرش پاسخ می‌دهد: چه جالب! من فکر می‌کردم حتماً باید شرکت بزرگی باشند و سابقه بسیاری داشته باشند که با چنین کیفیتی فعالیت می‌کنند.

سر صحبت که با آنها باز می‌شود چشمانشان برق می‌زند و در حین صحبت چشم به اطراف می‌چرخانند، گویی می‌ترسند چیزی را از دست بدهند. سهیلا می‌گویند: قبلاً با مفهوم استارتاپ خیلی آشنایی نداشتم و تنها چیزهایی شنیده بودم، اما در این نمایشگاه خیلی توانسته با آن آشنا شده و ارتباط بگیرم. در بخش‌های مختلف این نمایشگاه می‌توانیم با مراحل شکل‌گیری یک استارتاپ آشنا شویم، از ایده تا سرمایه‌گذاری و غیره. او ادامه می‌دهد: در تصورم استارتاپ داشتن مسیری ساده بود که به نتیجه‌ای ساده می‌رسید. اما حالا می‌بینم باید عوامل زیادی در کنار هم جمع شوند تا یک استارتاپ شکل بگیرد و موفق شود.

حامد همسر او که مشتاق است نظر خودش را حتماً اعلام کند به میان صحبت‌هایش می‌پرد و می‌گوید: درسته، استارتاپ‌ها بزرگ‌تر و کوچک‌تر از چیزی هستند که ما تصور می‌کردیم. ما از برخی خدمات استارتاپ‌ها مثل خشک‌شویی استفاده می‌کردیم و فکر می‌کردیم با یک شرکت بزرگ سروکار داریم، اما امروز دیدیم به‌سادگی این خدمات را به ما ارائه می‌دهند. درعین‌حال استارتاپ‌هایی هستند که به اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که از بسیاری شرکت‌ها بالاتر رفته‌اند و به نظر من شبیه یک کارخانه هستند.

سهیلا ادامه می‌دهد: ما ایده‌ای داشتیم و به همین منظور تصمیم به بازدید از این نمایشگاه گرفتیم. حالا متوجه شدیم ایده ما نیاز به پخته شدن دارد، اما درعین‌حال دلم گرم شده که اگر بتوانیم آن را کامل کنیم  جایی هست که به پشتوانه آن امیدوار باشیم. در همین هنگام جوانی بروشور تبلیغ یک نرم‌افزار تاکسی آنلاین را به دست ما می‌دهد که نام آن برایمان آشنا نیست. پس زوج جوان توجهشان معطوف کسب اطلاعات بیشتر از این استارتاپ تازه می‌شود.

با چرخی درمیان این دنیای استارتاپی نکته‌ای توجه را جلب می‌کند این است که مهم نیست چه دغدغه‌ای داشته باشید، امروزه برای آن ایده‌ای به بازار آمده است. استارتاپی برای خدمات منزل و ادارات، تعمیرات منزل و ادارات، رزرو آنلاین جای پارک، ایده برای هدیه دادن، کاریابی، بارداری بدون دغدغه، خدمات برای مهمانی، انتخاب وکیل مناسب، پانچ کارت، بورس به زبان ساده، غذای آنلاین، تاکسی‌سرویس آنلاین و غیره را می‌توان اینجا مشاهده کرد. به‌طوری‌که اگر تصمیم به نصب همه آنهایی که اپلیکیشن دارند را داشته باشید باید ظرفیت تلفن همراه خود را بالا ببرید.

شرکت‌های فناور

در طبقه‌ی پایین‌تر شرکت‌های تولیدکننده محصولات قرار دارند. گوشه‌ای صندلی بازی‌ای دیده می‌شود که کسی روی آن نشسته با عینک مخصوصی به روی چشم، صندلی به هوا می‌چرخد و فرد عینک به چشم هیجان‌زده است. با هیجان او تماشاچیان جمع شده دوراین صندلی نیز هیجان مشابه از خود نشان می‌دهند. این یک صندلی بازی با استفاده از دنیای واقعیت افزوده است.

سمتی دیگر آدم‌هایی در سایز 10 تا 30 سانتی‌متری در ویترین جلوی غرفه‌ای چیده شده‌اند. این آدم‌های مجسمه‌ای تصاویری هستند که از انسان‌های واقعی ثبت‌شده و توسط پرینت سه بعدی به چاپ رسیده‌اند. حالا افرادی در قالب یک مجسمه در ویترین قرار گرفتند.

مجسمه‌ها برای بازدیدکنندگان جالب‌توجه است و پر جوانی که در غرفه ایستاده تک‌به‌تک به علاقه‌مندان توضیح می‌دهد که می‌توانند خودشان و عزیزانشان نیز به این صورت ثبت شوند. ابتدا باید با دوربین‌های مخصوص از آنها در زاویه‌های مختلف عکس‌برداری کرد، اطلاعات به دستگاه پرینتر داده می‌شود و سپس این مجسمه‌های انسان‌نما در دستان آنهاست.

چند نفر از دستگاه دیگری استقبال کرده‌اند که گویا یک هدایتگر برای ویلچر است. وقتی با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این محصول صحبت می‌کنم توضیح می‌دهد این دستگاه کشنده ویلچر است. به این صورت که ویلچر معمولی را به آن متصل می‌کنند و به ویلچر برقی تبدیل می‌شود.

او توضیح می‌دهد که ویژگی این دستگاه به نسبت ویلچر برقی علاوه بر تفاوت قیمت بسیار بالا این است که ویلچر برقی را نمی‌توان تا کرد و در ماشین جای داد، اما این وسیله را می‌توان به‌راحتی کوچک کرد و با وسیله نقلیه حمل کرد.

این شرکت همچنین یک صندلی برای معلولان تولید می‌کند. این صندلی «پله رو» است و به ناتوانان جسمی این امکان را می‌دهد که بتوانند از پله به‌راحتی بالا و پایین بروند. این ویلچر پله رو در پایین آمدن از پله شارژ می‌شود و نیاز به انرژی دیگری ندارد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید می‌کند که این دو دستگاه مخصوص معلولین نمونه دیگری در ایران ندارند و تمامی مواد اولیه ساخت آنها تولید ایران است و می‌توان نام ایران ساخت را بر آنها گذاشت.

دیگر بخش های اینوکس 2018

در سالن اصلی نمایشگاه سخنرانانی در حال سخنرانی برای مسابقات اینوتکس پیچ هستند. سخنرانی درباره موضوعات علمی با حضور گروه‌های برنده چهار رویداد کارآفرینی در شهرهای تهران، اهواز، شیراز و مشهد  که در این نمایشگاه در قالب «اینوتکس پیچ» به رقابت می‌پردازند. ۴استارتاپ برنده نهایی اینوتکس پیچ به جیتکس ۲۰۱۸ اعزام خواهند شد.
در سالن دیگری که U   شکل است دومین نشست تجاری فناوری دی هشت در حال برگزاری است. شرکت‌های خصوصی 8 کشور برای آشنایی با هم و یافتن شرکای تجاری و انجام تحقیق و توسعه مشترک و تبادل فناوری در این نشست حضور پیدا کرده‌اند. در این نشست شرکتهای فناور از این 8 کشور به ارائه فناوری های خود پرداخته و با یکدیگر به مذاکره می‌پردازند.
شرکت‌کنندگان از سایتهای انرژی تجدید پذیر و شرکت‌های مربوطه در ایران نیز بازدید خواهند داشت. کشورهای مالزی، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ایران، ترکیه، مصر و نیجریه گروه دی-هشت را تشکیل می‌دهند که دبیرخانه آن در استانبول مستقر است و دبیرخانه D-8 TTEN نیز در پارک فناوری پردیس استقرار دارد.
در همین زمان انوتکس سلامت در سه سالن مجزا کارگاه‌های تخصصی خود را برگزار می‌کند و علاقه‌مندان و فعالین حوزه سلامت در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند. اینوتک سلامت فرصتی برای توسعه کارآفرینی در این عرصه است. جذب مشارکت سرمایه‌گذاران، بهره‌مندی از تسهیلات اعطایی حامیان، معرفی محصولات به شبکه‌های فن‌بازار، تسهیل راه ورود به مراکز رشد و پارک‌های فناوری از فرصت‌هایی است که این رویداد فراهم می‌کند. تیم‌ها و شرکت‌های برتر در اینوتک سلامت طرح‌ها را ارائه می‌کنند و فرصتی دارند تا با مربیان خبره در توسعه کسب و کار از نزدیک نشست داشته باشند.
نشست شبکه‌سازی نوآوری برنامه دیگری است که همزمان در سالن اصلی نمایشگاه برگزار می‌شود. این نشست با هدف شبکه‌سازی و بحث و تبادل‌نظر حول «شهر هوشمند» و آخرین دستاودهای این حوزه، در قالب پنج پنل تخصصی و سخنرانی‌های ویژه در دو روز کاری برگزار می‌شود.
یکی از رویدادهای جانبی نمایشگاه اینوتکس 2018 برگزاری نشست ارائه فناوری برای شرکت‌های حاضر به‌صورت ویژه و اختصاصی و با هدف معرفی آخرین دستاوردهای آن شرکت و همچنین پیدا کردن مشتریان یا شرکای تجاری مناسب است.

اینوتکس 2018 میزبان 13 گروه مختلف از اکوسیستم فناوری ایران است و در این نمایشگاه به‌طور همزمان در هر گوشه‌ای زندگی‌ای در جریان است که با بخشی دیگر متفاوت است. گویی هرکدام شاخه‌های رودخانه‌ای هستند که به‌واسطه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری به دریای این اکوسیستم متصل شده‌اند. به‌عنوان یک بازدیدکننده زمان زیادی نیاز است تا هر بخش را درست درک کرد. اما اینجا جایی است که هرکسی بنا به تخصص و نوع فعالیت خود از پیش بخشی که در نظر داشته در آن تمرکز کند را انتخاب کرده است و در این چند روز بنا دارد روی آن وقت بگذارد. به این صورت درنهایت درختی از دستاورد این نمایشگاه کاشته می‌شود که می‌توان به میوه‌های آن در سال آینده امید بست.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2018)، بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی در حوزه تکنولوژی و نوآوری در ایران، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 14 تا 16 تیرماه 1397 در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) در حال برگزاری است.