تحقیقات جدید نشان می‌دهد افزایش دمای آب و هوای جهان احتمالا دو برابر مدل‌های قبلی پیش بینی گرمایش زمین است. این در حالی است که گرمای بی سابقه در سراسر جهان رکورد زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از یو اس ای تودی، تحقیقی جدید نشان می دهد افزایش دمای آب وهوای جهان احتمالا  دو برابر مدل های پیش بینی  گرمایش زمین خواهد بود.

کاترین میسنر از دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا و یکی از محققان این تحقیق می گوید: نرخ گرمایش زمین نیز بسیار زیاد است. تغییراتی که امروز شاهد آن هستیم بسیار سریعتر از وقایعی هستند که در تاریخچه زمین اتفاق افتاده اند. البته در خصوص میزان تغییر نیز نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

 این احتمالا بدان معناست که توافقنامه پاریس(که با هدف کاهش ۲ درجه گرمایش زمین انجام شد)  برای اجتناب از فاجعه کافی نیست.

آلن میکس یکی دیگر از مولفان این تحقیق می گوید: حتی افزایش دمای ۲ درجه سلیوس(یا ۱.۵ درجه ای) آب وهوا تاثیر زیادی روی سیستم زمین خواهد داشت. در این وضعیت افزایش سطح دریا در قرن آتی اجتناب ناپذیر خواهد بود و همین امر روی جمعیت، زیربنا و فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارد.

دانشمندان در این تحقیق  بازه های زمانی گرمایش زمین را طی ۳.۵ میلیون سال گذشته بررسی و آن را با گرمایش حاصل از فعالیت های انسان مقایسه کردند. این تحقیق نشان می دهد در نتیجه گرمایش بخش بزرگی از یخچال های قطبی احتمالا آب می شوند و این تاثیری شگرف روی اکوسیستم زمین خواهد داشت به طوری که صحرای آفریقا سرسبز می شوند و مناطق مرزی جنگل های استوایی به صحراهایی داغ و سوزان تبدیل می شوند.

 این درحالی است که به نوشته دیلی میل، هفته گذشته افزایش دما در سراسر جهان رکورد های جدیدی ثبت کرد. در هفته گذشته به دلیل گرما جاده های انگلیس ترک خوردند و سقف خانه ها خم شدند. از سوی دیگر در اسکاتلند دمای هوا به حد بی سابقه  ۳۳.۲ درجه سانتیگراد رسید.

 همچنین سایت هواشناسی فرانسه (Meteo France )  در ۲۱ منطقه این کشور هشدار نارنجی وضعیت آب وهوا را نشان می دهد.

 در عمان نیز بالاترین دما در شب در کل تاریخچه زمین ثبت شد.

 همچنین حداقل ۸ نفر به دلیل گرمای شدید در آمریکای شمالی جان باخته اند. دمای هوای مونترال نیز به رکوردی بی سابقه رسیده است.

 این درحالی است که دانشمندان هشدار داده اند گرما در نیمکره شمالی همچنان ادامه می یابد.

هرچند یک موج گرما را به تنهایی می توان مهار کرد. اما مقیاس این پدیده چنان بزرگ است که نشان دهنده  گرمایش جهانی است.

فردریک اتو از دانشگاه اکسفورد روی موج گرمایی که در ژوئن، جولای و آگوست ۲۰۱۷ در اروپا مشاهده شد، تحقیقاتی کرد. او این باره می گوید: تابستان ها گرمتر و گرمتر می شوند. امواج گرما نیز به نسبت دهه ۱۹۵۰ میلادی شدت بیشتری یافته اند. اگر کاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نکنیم این گرمای شدید در آینده به یک هنجار تبدیل می شود.