وزیر نفت گفت: تکیه بر توان نیروهای داخلی و استفاده از تولیدات آنها نه تنها موجب غرور است بلکه آینده روشن فرزندانمان را تضمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری جشنواره "ایران ساخت"، بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به توانمندسازی تولیدات داخلی "ایران ساخت" در سال های اخیر اظهار کرد: در دو سال اخیر وزارت نفت عزم جدی در استفاده از تولیدات ساخت داخل داشته است، به طوری که مسیر طی شده در این مدت زمان کوتاه قابل مقایسه با سال های قبل نیست. امروز بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فعال در حوزه نفت ساخت تجهیزات نفتی را انجام می دهند و بسیاری از محصولات پر مصرف در صنعت نفت با اتکا به توانمندی های داخلی بومی سازی شده است و چه چیزی غرور آفرین تر از اینکه وزارت نفت از همین تجهیزات استفاده کند.

زنگنه در ادامه ابراز کرد: امروز گازرسانی به بسیاری از روستاها با همین تجهیزات ساخت داخل انجام می شود تجهیزاتی که خود به نوعی سرمایه گذاری هم محسوب می شوند چرا که با رسیدن گاز به این مناطق خانواده ها اقدام به خرید وسایل گرمایشی می کنند. البته این وزارتخانه در انعقاد قراردادهای نفتی نیز سیاست استفاده حداکثری از محصولات داخلی را مد نظر دارد.

وی دو مولفه قیمت و کیفیت را در جذب مشتری ایران ساخت تاثیرگذار دانست و گفت: کالای باکیفیتی که قیمت مناسبی دارد مشتری را جذب می کند بنابراین جلوگیری از واردات تنها راه سوق دادن مصرف کننده به سمت کالای تولید داخل نیست بلکه سیاست ها باید در جهت ایجاد اعتماد مردم به کالای ساخت داخل باشد در این صورت کالای ایران ساخت در رقابت با محصول مشابه خارجی پیروز است.

وزیر نفت با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات ساخت داخل برای آیندگان، برگزاری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» را اقدامی متناسب با این هدف عنوان کرد و گفت: این اقدام ملی نیاز به در صحنه بودن همه دارد تا زمینه برای ارائه توانمندی و نوآوری ها در کشور فراهم شود اقدامی که آینده فرزندانمان را تضمین می کند. همچنین حمایت مردم از کالای با کیفیت ایرانی از فقر و تعطیلی کارخانه ها جلوگیری می کند. البته توسعه و رشد محصولات تولید داخل در کنار فرهنگسازی نیاز به بازارسازی هم دارد و باید در زمینه تحریک تقاضا فعالیت بیشتری انجام داد تا ایجاد بازار برای تولیدات داخلی با سرعت بیشتری پیش رود.

دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، 15 آبان ماه 1397 است.