ارائه اولین کامپیوتر برای نابینایان در ایران در سالِ 1373 بنامِ کامپیوتر گویای امید، توسط یکی از شرکتهای داخلی و با همت متخصصان داخلی برگ زیرینی بود که در تاریخ ایران به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ارائه اولین کامپیوتر برای نابینایان در ایران در سالِ 1373 بنامِ کامپیوتر گویای امید، توسط یکی از شرکت های داخلی با خروجیِ تک حرف صوتی فارسی و انگلیسی و عربی عمدتاً با هدف تسهیل امر خواندن، نوشتن و تصحیح کتب بریل تهیه شد.

شرکت دانش بنیان پکتوس‌ اولین و تنها تولید کننده ی تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی ویژه نابینایان در سالِ 1370 توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتیِ شریف تاسیس شد و  از بدو تاسیس تا کنون بجز فعالیت در زمینه مهندسیِ رایانه ( سخت افزار و نرم افزار ) در زمینه تولید تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی ویژه نابینایان فعال بوده است.

سعید صادقپور وجدی مدیر عامل این شرکت در خصوص محصولات تولید شده در این شرکت می گوید: طراحی سامانه نابینایان برای موزه ها و اماکن فرهنگی یکی از محصولات شرکت است که این سامانه با هدف دسترسی نابینایان به تصویر برجسته آثار موزه ها و اماکن تاریخی بصورت لمسی و همچنین بهره برداری از اطلاعات و شناسنامه اشیاء و اماکن بصورت بریل و ... طراحی و تولید شده ست. همچنین طراحی سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب از دیگر محصولات تولید ما است که با استفاده از این سامانه مشتریان نابینا بدون نیاز به حضور همراه، فرمهای درخواست انواع عملیات بانکی را مثل افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و ...، با استفاده از ورودی و ...  انجام می دهند.

برگزاری اولین دوره آموزش کامپیوتر برای نابینایان در مجتمعِ خدمات بهزیستی نابینایان کشور ( رودکی) در سالِ 1374، تولید اولین نمایشگر لمسیِ  بریل‌ در ایران، بنام برجسته‌نگار در سالِ 1376 که برای اولین بار در جهان، نابینایان را قادر به  استفاده الکترونیک از متون بریل  فارسی و عربی  ساخت و ارائه اولین نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی با  خروجیِ صوتیِ کلمه خوان در سالِ 1378 که جایگزین نمونهِ حرف خوان گردید، با وجود تمام مسائلی که این نرم افزار با آن  روبرو  بود که عمدتا  ریشه در ساختار و رسم‌الخط زبان فارسی دارد، پوشش‌دهنده اکثریت نیازهای صوتی استفاده‌کنندگان بود، از دیگر محصولات و خدمات این شرکت محسوب می شود.

همچنین ارائه  نرم‌افزارهای صفحه‌خوان ویندوز WSR و صفحه خوانِ DSR  برای محیطِ  Dos، ارائه برجسته نگارِ 2 ، نمایشگر لمسیِ بریل با قابلیت اتصال به پورت یو اس بی و بدون نیاز به منبع تغذیه، ارائه نرم افزارهای نویدِ 5 و پکجازِ 8 مبتنی بر اولین نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی با موتور تولید صوت ماشینی، ارائه سیستم کمک آموزشیِ لمسی و صوتیِ سروش، جهت انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان، اخذ گواهی از بنیاد ICDL جهانی جهت آموزش و آزمون نابینایان در ایران، ارائه نسخه قابل تکثیر نرم افزارهای نوید و پکجاز با موتور تولید صوت بر مبنای صدای انسان با دو  صدای امید و آوا  با همکاریِ سازمان بهزیستی کشور برای استفاده رایگانِ نابینایان کشور نیز خدمات دیگری است که این شرکت دانش بنیان داخلی به نابینایان کشور ارائه کرده است.