دفتر مرکز نانوی ایران و چین در شهر گوانجو چین راه‌اندازی شد. این مرکز در راستای تسریع همکاری‌های مشترک میان ایران و چین در حوزه‌ی فناوری‌نانو و با هدف افزایش تعاملات شرکت های ایرانی و چینی در حوزه فناوری نانو راه‌اندازی شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دفتر مرکز نانوی ایران و چین  در جنوب چین با حضور سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خلیل شیرغلامی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو و نمایندگانی از سازمان‌ها و شرکت‌های چینی افتتاح شد.

این مرکز با هدف توسعه‌ی همکاری‌های مشترک ایران و چین توسط ستاد ویژه توسعه‌ی فناوری‌نانو در منطقه هوانگپو درگوانجو راه‌اندازی شده ‌است. برای تاسیس این دفتر، کمیسیون صنعت و فناوری شهرداری گوانجو، اتاق بازرگانی گوانجو و شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP نیز با ستاد توسعه‌ی فناوری ‌نانوی ایران همکاری داشته‌اند. هوانگپو یکی از مناطق محوری توسعه‌ی فناوری در شهر گوانجو است.

سرکار، درباره‌ی جایگاه ایران و چین در فناوری‌نانو و دلایل راه‌اندازی این مرکز، گفت: چین در فناوری‌نانو در حوزه‌های مختلف در جهان رتبه‌ی اول را دارد. در مقاله‌ای که اخیرا آمریکایی‌ها در نشریه‌ی‌ معتبر بین‌المللی منتشر کردند، ایران را جزء پنج کشور برتر جهان تشخیص داده و از این اتفاق ابراز تعجب کردند.

وی افزود: پلتفورمی برای اجرا داریم که در آن صنایع، بازرگانان و محققان را به یکدیگر وصل می‌کنیم. اگر دیروز ما راه ابریشم را برای انتقال تجارت و کالا داشتیم، امروز راه نانو می‌تواند ادامه دهنده‌ی آن باشد.

به گفته دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی، بیان کرد: ایران تجربه‌ای موفق در راه‌اندازی دفتر ویژه‌ای برای توسعه‌ی همکاری‌ها در حوزه‌ی فناوری‌نانو در سال 2015 در شهر سوژو داشته‌ایم که امروز این اتفاق در شهر گوانجو خواهد افتاد.

شیرغلامی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو درباره‌ی تجربه پیشین راه‌اندازی دفتری در شهر سوژو گفت: WTOIP می‌تواند تاثیر به سزایی بر رشد و تثبیت فناوری‌نانو داشته باشد. مرکز فناوری‌نانوی ایران در سوژو تجربه‌ای موفقیت‌آمیز بود که این همکاری‌ها با تاسیس دفتر گوانجو می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را به ‌همراه داشته باشد. ما از راه‌اندازی این دفتر در گوانجو بسیار خوشحالیم و آرزوی موفقیت برای شرکت‌ها و فناوران ایرانی داریم.

دفتر و نمایشگاه نانوی ایران در ساختمانی مدرن به مساحت 200 متر و در منطقه هوانگپو که از مناطق محوری توسعه فناوری در شهر گوانگجو به شمار می رود قرار گرفته و در ایجاد آن؛ ستاد فناوری نانو، کمیسیون صنعت و فناوری شهرداری گوانجو، اتاق بازرگانی گوانجو و شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP همکاری و مشارکت داشتند.

در حاشیه‌ برنامه افتتاح دفتر نانوی ایران و چین، سمپوزیوم نیم‌روزه‌‌ توسعه و تجاری‌سازی فناور‌ی‌های نو در ایران و چین برگزار شد که طی این نشست اعضای هیات ایرانی و چینی به تبادل اطلاعات، تجربه ها و طرح ایده های جدید همکاری پرداختند و مقرر شد به منظور برگزاری یک نشست رودررو در ماه نوامبر هماهنگی های لازم بین دو طرف انجام شود. همچنین یک سند همکاری راهبردی میان انجمن ارتقاء و توسعه مواد جدید صنعتی گوانجو و مرکز نانوی ایران وچین امضاء شد.

با ابتکار این نمایندگی در سال گذشته در برگزاری دو سمینار و نشست رودررو میان مسوولان ستاد نانو و شرکت های ایرانی تولیدکننده فناوری نانو و طرف های چینی، فضای وسیع و مستعدی پیش روی همکاری ها در حوزه نانو در جنوب چین گشوده شده که تاکنون منجر به چهار قرارداد فروش فناوری محصولات نانو از سوی شرکت های ایرانی در استان گواندونگ و استان هونان به ارزش میلیون ها دلار شده است.

ایجاد دفتر فناوری نانو در گوانجو بعد از اولین دفتر در شهر سوجو در شرق چین در سال 2016، می تواند با توجه به ظرفیت های عظیم جنوب چین به ویژه استان گواندونگ و شهر گوانجو به عنوان یکی از مهم ترین قطب های صنعت، فناوری و تجارت در چین، ارزش افزوده زیادی در همکاری های آتی ایجاد کند. دفتر گوانجو قرار است پیگیری همکاری های در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی و ایجاد بازار برای شرکت های فناوری محور کشور در این حوزه را نیز پوشش دهد.