«نخستین همایش ملی ساخت داخل با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی فضای ساخت داخل در کشور و حمایت از تولید ملی» با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت‌علمی و توسط مرکز توسعه خودکفائی صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  با توجه به نام‌گذاری سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به نام «حمایت از کالای ایرانی» حمایت از توان داخلی در کشور می‌تواند به افزایش اشتغال و بهره‌وری، کاهش خروج ارز، رونق فضای کسب‌وکار و غیره منجر شود.

لذا عنوان «نخستین همایش ملی ساخت داخل با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی فضای ساخت داخل در کشور و حمایت از تولید ملی» با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت‌علمی و توسط مرکز توسعه خودکفائی صنعتی شریف برگزار شد. این همایش به‌صورت سالانه و در سطح ملی برگزار خواهد شد و در آن در مسائل مختلف ساخت داخل در سطوح علمی و عملی مورد ارزیابی واقع می‌شود.

 از نقاط قوت این همایش می‌توان به حضور افراد علمی کشور از دانشجویان تا اساتید صاحب‌نام در این حوزه، برگزاری کارگاههای گوناگون و نشست‌های تخصصی در قالب بحث‌های تأمین منابع مالی و قوانین بالادستی در حوزه ساخت داخل اشاره کرد.
همچنین پانل‌های ارائه تجربیات سازندگان به یکدیگر از دیگر مزایای این همایش بود.

نخستین همایش ملی ساخت داخل با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی فضای ساخت داخل در کشور و حمایت از تولید ملی با هدف   شناسایی و ارزیابی پروژه‌های برتر ساخت داخل،  پیگیری اهداف سند اقتصاد مقاومتی،  ارتقاء فرهنگ استفاده از تولید ملی،  شناسایی نقاط قوت و ضعف فضای کسب‌وکار،  ارتقاء و توسعه توانمندی سازمان‌ها درخصوص مدیریت پروژه‌های ساخت داخل برگزار شد.

از جمله محورهای برگزاری این رویداد می‌توان به مدیریت پروژه‌های ساخت داخل،    جایگاه انتقال فناوری در ساخت داخل، مهندسی سیستم، مدل‌ها و فرآیندها، مدیریت زنجیره تأمین ( سازندگان- پژوهشگران)،فرصت‌ها و چالش‌های ساخت داخل،    مهندسی معکوس، مدل‌ها و فرآیندها،    تنظیم قراردادهای بین‌المللی با رویکرد توان داخل، تأمین مالی پروژه‌های ساخت داخل اشاره کرد.

نخستین همایش ملی ساخت داخل با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی فضای ساخت داخل در کشور و حمایت از تولید ملی با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت‌علمی برگزار شد.