یکی از بزرگترین سازمان های ضد مین دنیا با همکاری تولید کننده ماشین های حفاری کشاورزی، تانکی ساخته اند که در میدان های مین، پس از ردیابی مواد منفجره آنها را خرد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیجیتال ترندز،  برای فردی که در یکی از بزرگترین سازمان های ضد مین دنیا کار می کند، فناوری ابزاری برای یافتن مین ها است. درهمین راستا تام مردیت مدیر منطقه ای شرکت HALO Trust نیزهمین عقیده را دارد.

HALO سازمانی است که با هدف پاکسازی جهان از مین ها از سال ۱۹۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. این درحالی است که تخمین زده می شود سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر قربانی این مین ها می شوند.

به همین دلیلHALO Trustبرای از بین بردن مین ها در سراسر جهان هزاران کارمند استخدام کرده است. این افراد روزهای متمادی با کمک فلزیاب و سپس حفاری با دست وقت خود را صرف یافتن این بمب ها می کنند.

این عملیات دربرخی مناطق مشکل است. به عنوان مثال فراوری خاک خیس و چسبناک کار مشکلی است یا در منطقه ای دیگر مین ها از جنس پلاستیک و ضد پرسنل هستند که یافتن این موارد با فلزیاب کار مشکلی است. در همین راستا آنها با شرکت ماشین آلات MMD همکاری کردند.

این شرکت ماشین های حفاری عظیم کشاورزی می سازد که زمین های مملو از صخره و گل را می کاوند آنها را به قطعاتی کوچک با قطر کمتر از ۲۵ میلیمتر تبدیل می کنند. مردیت قصد داشت از این فناوری در میدان های مین استفاده کند.

از سوی دیگر شرکت MMD یک  ماشین جدید با مقیاس کوچکتر ساخت که می توان آن را در میدان های مین به کار گرفت.

این شرکت پس از ۶ سال تحقیق و توسعه از تانک مین یاب رونمایی کرد که با ۳۰ تن وزن می تواند درهر ساعت ۵۰ تن خاک را بررسی و به ذرات ریز تبدیل کند. شیوه کار تانک به این صورت است که ابتدا خاک وارد یک دکل محافظت شده می شود و سپس به سمت دو دندانه استیل به نام Sizers هدایت می شود.البته داخل ماشین هیچ مینی منفجر نمی شود.

MMD و HALO معتقدند با کمک یک دکل می توانند تا ۲۰۲۵ میلادی ۱۰۰ هزار مین را نابود کنند.

به گفته مردیت این ماشین نخست به زیمباوه فرستاده می شود زیرا در آنجا هزاران میدان مین در مرزها وجود دارد.