به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دریافت استانداردهای بین المللی و تطابق محصولات با معیارهای کیفی همواره یکی از چالش ها و دغدغه های شرکت های دانش بنیان بوده است که با اعطای گواهی انطباق، محصول و  نشان دانش‌نماد به این شرکت‌ها، حضور محصولات دانش بنیان ایرانی در بازارهای ملی و بین المللی بیش از پیش گسترده‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آیین اعطای گواهینامه انطباق و محصول  به 6 محصول از 4 شرکت دانش بنیان که با حضور نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، بیان کرد:  اعطای گواهینامه‌ انطباق و گواهینامه محصول، زمینه بازارسازی مناسب را برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

ستاری تاکید کرد:  با وقوع این رخداد که در تعامل میان معاونت علمی و فناوری با همکاری بسیار خوب سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفته است، گام بزرگی در بازارسازی شرکت های دانش بنیان رقم می‌خورد؛ شرکت‌هایی که امروز موفق شدند گواهی انطباق و گواهی محصول را دریافت کنند و همچنین شرکت هایی که در آینده این گواهی را دریافت می‌کنند، با بازار بزرگی فراروی محصولات و خدمات خود مواجه خواهند بود.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: عدم وجود زیرساخت لازم برای استانداردهای خاص و ارائه گواهینامه یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در عرصه بین المللی و فروش محصولات دانش بنیان بوده است که عموماً این استانداردها از سوی کشورهای خارجی اعطا می‌شود و در بسیاری از موارد، این تأییدیه‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان ما قرار نمی دهند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ضروری است با وجود معیارهای ملی منطبق بر معیارهای جهانی، شرکت های دانش بنیان داخلی بتوانند منطبق بر استانداردهای بین المللی در بازار داخلی و جهانی حضور پیدا کنند.

دانش‌نماد متولد شد

ستاری افزود: بر اساس همین ضرورت است که بحث گواهینامه انطباق و محصول مطرح شد و برای اولین بار در کشور اتفاق تازه ای در ارائه گواهی‌های مبتنی بر دانش رخ داد؛ این موضوع خوشبختانه از روز نخست از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مورد حمایت و استقبال قرار گرفت

 

در این مراسم، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به جایگاه حائز اهمیت شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی کشور و لزوم وجود ساختار استاندارد منطبق بر ماهیت فناورانه این شرکت‌ها گفت: اقتصاد مقاومتی با محورهای مختلفی تعریف می‌شود که یکی از این محورها درون زایی است و ضمن اهتمام ویژه ای به این محور،  باید برای بهره‌وری هر چه بیشتر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابلیت اخذ استانداردهای کیفی که مورد پذیرش عرصه ملی است، وجود داشته باشد.

وی افزود: برونگرایی به عنوان دومین محور مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و برای  تعاملات در بخش بین المللی، ضروری است، استانداردهای منطبق بر معیارهای بین‌المللی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد، دانش‌بنیانی و خلاقیت را به عنوان رکن سوم اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: مردمی بودن و عدالت محوری به ترتیب محورهای چهارم و پنجم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و پرواضح است که تمامی محورهای پیشین ذیل مردمی بودن به نتیجه میرسند.

پیروزبخت، با بیان اینکه محصولات تولید شده برپایه دانش و فناوری باید بر اساس شاخص‌های بین المللی ارزیابی و از نظر کیفی صحه‌گذاری شوند عنوان کرد: محصولات دانش بیانی که با شاخص های تعریف شده در دنیا منطبق باشند، گواهی انطباق دریافت می‌کنند و اگر این شاخص وجود نداشته باشد، بر اساس شاخص‌های جدید و یا خود اظهاری تطبیق داده خواهند شد.

 

وی با اشاره به اینکه این زمینه برای اخذ گواهی‌های کیفیت محصولات دانش بنیان، بدون هیچ گونه محدودیتی فراهم شده است، افزود : برای این که محصولات دانش‌بنیان را استاندارددهی کنیم باید نگرش‌ها در استاندارد اصلاح شود، زیرا پویایی و  خلاقیت ویژگی این شرکت‌ها و محصولاتشان است.

پیروزبخت ارائه گواهی انطباق، محصول و نشان دانش‌نماد را گامی در همین راستا دانست و افزود: بر همین اساس، به سراغ روش‌هایی مانند خود اظهاری و گواهی دانش‌نماد به عنوان روش‌های جدید رفتیم و نشان دادیم که نگاه سنتی را کنار گذاشته‌ایم زیرا معتقدیم کشوری مانند ایران شایستگی استفاده از بهترین محصولات با بالاترین سطح استاندارد کیفی را دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند با خیال آسوده از تطابق استانداردهای محصولاتشان با استانداردهای مطرح در بازار ملی و بین‌المللی اطمینان حاصل کنند.

گامی بزرگ در راستای توسعه زیرساخت اقتصاد دانش‌بنیان کشور

در ابتدای این مراسم پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به اعطای اولین گواهینامه‌های انطباق و محصول گفت: بر اساس گواهینامه انطباق، قابلیت‌های ایمنی و عملکردی یک محصول دانش‌بنیان، با استاندارد ملی و بین المللی اظهار شده و موجود، بررسی و انطباق داده می‌شوند.

وی ادامه داد: این گواهینامه به محصولاتی ارائه می شود که یک یا چند استاندارد ملی و بین المللی برایش وجود داشته باشد و شرکت می‌تواند گواهینامه انطباق محصول خود با این استانداردها را دریافت کند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، به توافق اعطای گواهی محصول (COP) اشاره کرد و افزود:  این گواهی مربوط به محصولاتی است که استاندارد ملی و بین المللی خاصی ندارند، اما بر اساس اظهارات تولیدکننده ویژگی یا ویژگی‌های خاصی دارند که با نظارت اداره کل استاندارد استانی و انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم،  این گواهی‌ها به محصولات دانش‌بنیان اعطا می‌شوند.

صالحی، با اشاره به فرآیند ارائه گواهینامه دانش‌نماد به شرکتهای دانشبنیان گفت: این گواهینامه‌ها که تا پیش از این در کشور وجود نداشت اکنون به شرکتهای دانشبنیان ما کمک میکند که در حداقل زمان و هزینه‌ای کم‌تر، بتوانند ضمن ورود به بازارهای ملی و بین المللی، تاییدیه‌های محصولات خود را نیز کسب کنند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: آغاز فرآیند اعطای این گواهینامه با تصویب یک تفاهمنامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان ملی استاندارد آغاز شد و بر اساس این تفاهم‌نامه نظام ارائه گواهی انطباق و محصول در فرآیند تصویب و اجرایی شدن قرار گرفت که خوشبختانه تمام این بندها طبق توافق  صورت گرفته است.

صالحی، با اشاره به آغاز طرح پایلوت اعطای گواهینامه‌های انطباق و محصول به یک شرکت، همزمان با اجرای تفاهم‌نامه گفت: این محصول به طور آزمایشی توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی و آزمایش شد و در نهایت، همزمان با پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نخستین نشان COP  ، به صورت نمادین و به منظور جریان‌سازی و فرهنگ سازی به یک شرکت دانشبنیان اعطا شد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، برگزاری نشست توجیهی با حضور ۵۰ شرکت دانش بنیان را گامی در راستای توجیه و آگاه سازی این شرکتها از اهمیت و فرآیند دریافت  گواهینامه انطباق عنوان کرد و افزود:  همچنین پرونده ۵۰ محصول دانش بنیان منتخب به سازمان استاندارد ارسال شد و ضمن معرفی و بررسی این شرکت ها در قالب مجموعه‌های کارگزاری (شرکت‌های بازرسی استاندارد) در نهایت جمع‌بندی برای دریافت گواهینامه انجام شد و امروز نخستین گواهی‌های صادره به شرکت دانشبنیان اعطا میشود.

صالحی یادآور شد: اعطای این گواهینامهها یکی از ویژگیهای برجسته برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و تأثیر بسزایی در نظام ملی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری در کشور خواهد داشت.

ثبت محصولات بیش از 240 شرکت دانش‌بنیان برای دریافت گواهی انطباق

مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این مراسم گفت: صدور گواهی‌نامه‌های انطباق و محصول شامل مجموعه فعالیتهایی جهت حصول اطمینان از تطابق کالای مورد نظر با استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی است.

وی افزود هیچ محدودیتی در ارتباط با صدور گواهی انطباق و محصول شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح سازمان ملی استاندارد وجود ندارد و شرکت هایی که محصولاتشان دارای ویژگی یا ویژگی های خاصی است بر اساس خود اظهاری و پس از تأیید سازمان ملی استاندارد می‌توانند گواهینامه‌های مربوطه را اخذ کنند.

وی با اشاره به روند مصوبه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد گفت در مجموع بیش از ۲۴۰ شرکت دانش بنیان از میان بیش از ۳۴۰۰ شرکت در روند ثبت قرار گرفته اند. این شرکتها بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ محصول داشتند و تهران با ۱۶۳ شرکت و ۲۰۰۷ محصول  در رتبه نخست و استان های اصفهان و خراسان رضوی در رتبه های بعدی از نظر تعداد محصولات و شرکت قرار دارند.

وی افزود: امروز 6 محصول شرکت‌‌های دانش بنیان گواهی دریافت می‌کنند که از این میان 3 شرکت موفق به دریافت گواهی انطباق ( KB-COC ) و 3 شرکت، موفق به دریافت گواهی محصول ((KB-COP شده‌اند.

در این مراسم که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،  رئیس سازمان ملی استاندارد، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و مدیران دو مجموعه و جمعی از شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد گواهینامه انطباق و محصول برای شش محصول از شرکت های دانش بنیان توسعه صنایع تصویربرداری پرتو نگار پرشیا، توان پژوهان فناور پاسارگاد، واپایش بهره برداری برق ویونا امیرکبیر  و شرکت پوشش های نانوساختار اعطا شد.