مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام خبر انتشار فراخوان پذیرش مبادی معرفی شرکت‌های خلاق گفت: شتاب‌دهنده‌های فعال در سطح کشور که حامی استارتاپ های حوزه‌های مرتبط با برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق هستند، به‌عنوان مبادی معرفی، پذیرفته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی بیان کرد: آیین‌نامه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق از سوی معاون علمی  و فناوری رییس جمهوری ابلاغ شده در کنار و به عنوان مکمل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت‌های خلاق و نوآور است. پیرو این آیین‌نامه شرکت‌های خلاق از سوی مجموعه‌های تخصصی که اصطلاحاً مبادی نامیده می‌شوند، به دبیرخانه شرکت‌های خلاق معرفی خواهند شد تا از مزیت‌ها و خدمات موضوع برنامه بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: به‌منظور تسریع در احراز صلاحیت شرکت‌های خلاق، مجموعه‌های متخصص در حوزه‌های مرتبط پس از احراز صلاحیت شرکت‌های خلاق، مجموعه‌های متخصص در حوزه‌های مرتبط پس از احراز صلاحیت به‌عنوان مبادی معرفی شرکت‌های خلاق به دبیرخانه برنامه معرفی می‌شوند.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب‌دهنده‌های فعال در سطح کشور از جمله مبادی موردنظر است که پس از ثبت‌نام و کسب صلاحیت به عنوان مبادی از سوی معاونت علمی، می‌تواند استارتاپ‌های زیر مجموعه خود را که در حوزه‌های خلاق و فرهنگی، کسب‌وکارهای نوین فعالیت داشته و ثبت حقوقی شده‌اند را به‌عنوان شرکت خلاق به دبیرخانه برنامه معرفی کند.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان ایران در خصوص شرایط پذیرش مبادی برای همکاری با این برنامه گفت: این شرایط شامل دارا بودن یکی از شخصیت‌های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور، دارا بودن حوزه فعالیت مرتبط با حوزه‌های صنایع خلاق مصوب در آیین‌نامه، دارا بودن نظام ارزیابی مستند استارتاپ ها، انجام دادن چرخه کامل شتاب‌دهی و  دارا بودن حداقل سه خروجی استارتاپ است.

کرمی توضیح داد: مطابق آیین‌نامه ابلاغی، شرکت‌های فعال در حوزه‌های کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛ صنایع دیداری و شنیداری؛ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی؛ بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی؛ طراحی و معماری، نشر، چاپ و کتابخانه؛ گیاهان دارویی و طب سنتی در صور احراز صلاحیت به‌عنوان شرکت خلاق مشمول حمایت‌های این برنامه می‌شوند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در آخر گفت: شتاب‌دهنده‌هایی که شرایط مذکور را دارند با مراجعه به سایت برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق به نشانی ircreative.isti.ir  می‌توانند اطلاعات خود را به دبیرخانه این برنامه ارسال کنند. کارشناسان دبیرخانه شرکت‌های خلاق نیز با شماره 021-83532475 آماده پاسخگویی به سؤالات هستند.