خودروسازان با استفاده از فناوری نانو موفق شده‌اند کیفیت خودروها را افزایش دهند. اما فناوری نانو چگونه قادر است در این راه کمک کننده باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نانو فناوری‌ای است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این فناوری خودروسازی است که خودروسازان از آن بهره برده و توانسته‌اند کیفیت خودروهای تولیدی را افزایش دهند. به برخی از کاربردهای فناوری نانو در خودروسازی می‌پردازیم.
 
سیستم‌های میکرو و نانوالکترومکانیکی در تأمین ایمنی خودرو

سیستم‌های میکرو و نانوالکترومکانیکی با قیمتی کم و سرعت بالا، چرخش، سرعت، فشار، دما و... را حس کرده و پس از تصمیم‌گیری، موارد کنترلی لازم را اعمال کرده یا مخابره می‌کنند. از مهم‌ترین خصیصه‌های این نوع سیستم‌ها، کوچکی آن است که باعث می‌شود در همه‌جا به‌راحتی استفاده شوند، یا اینکه به‌راحتی تعمیر و جایگزین شوند، انرژی فوق‌العاده کمی را مصرف کنند و برای محیط‌زیست آسیبی نداشته باشند.
از دیگر حسگرهای جدید مورد استفاده می‌توان به حسگرهای کنترل فشار باد و دمای تایر اشاره کرد که از میکرو سیستم‌های سیلیکونی به‌عنوان عنصری کلیدی استفاده می‌شود.

نانو روکش‌های ضد خش

ساخت پوشش‌های ضد خراش و ضد لک برای خودروها ازجمله زمینه‌هایی است که افزایش قابل‌توجه بازارپسندی محصولات را به دنبال خواهد داشت. مزیت ویژه نانو روکش‌های ضدخش و ضدخوردگی این است که امکان تنظیم مستقل سختی و ویژگی‌های سایش روکش را با ترکیب کردن عناصر و ساخت لایه‌های نانومتری فراهم می‌آورد، اصلاح رنگ‌ها به وسیله‌ی نانومتری کردن ساختار آنها منجر به بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی آنها شده، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر ضربه و خراش را در آنها بالا می‌برد.
 
کاهش وزن خودرو

کاهش وزن خودرو از جمله کارهای مهم جهت کاهش مصرف انرژی است. به‌کارگیری مواد مستحکم و سبک کلید اصلی حل این مشکل محسوب می‌شوند. همان‌طور که میدانیم وزن خودرو و محکم بودن آن در برابر تصادفات دو مؤلفه مهم هستند که سال‌ها در تضاد با هم بوده‌اند.

چنانچه از محکم‌ترین عناصر در خودرو استفاده می‌شد، وزن آن بالا می‌رفت و اگر خودرو از یک عنصر سبک ساخته می‌شد، استحکام حداقلی در آن وجود نداشت. امروزه نانو کامپوزیت‌ها به خوبی چنین تضادی را حل کرده‌اند. نانوکامپوزیتها می‌توانند یک ماده مقاوم با استحکام بالا را طوری با ماده دیگر همراه کنند که سبکی و استحکام را با هم ایجاد کند.
هم‌اکنون به‌منظور سبک‌سازی خـودرو از آلیاژهـای آلومینیـوم، منیزیـم، تیتانیوم و پلاستیک‌ها در بدنـه خـودرو و اجـزای موتـور اسـتفاده می‌شود. اسـتفاده از آلیاژهـای آلومینیـوم در سـاخت قطعـات موتـور باعـث کاهـش 30 درصـدی وزن می‌شود.

همچنیـن اسـتفاده از نانو کامپوزیت‌ها در گلگیـر جلـو و عقـب خـودرو باعـث کاهـش 25 درصـدی وزن شـده اسـت. حضـور منیزیـم در اتومبیـل و اسـتفاده از روکـش نانو کامپوزیتی باعـث کاهـش وزن در قسـمت بدنـه خـودرو بـه میـزان 40 درصـد و برای درهـا حـدود 25 تا 30 درصـد اسـت.
 
شیشه و آینه ضد مه و ضد بخار

یکی از تحولات فناوری نانو استفاده از پوشش‌های ضد مه و ضد غبار در آینه و شیشه‌های خودرو است. آینه‌ها و شیشه‌های فعالی که همواره تمیزند. قطرات بخارآب هرگز روی سطح آینه‌ها به‌صورت قطره جمع نمی‌شود، بلکه به‌واسطه خصوصیت فوق آب‌دوستی سطح ً سریعاً روی سطح پخش‌شده و یک لایه سنگین آب روی سطح ایجاد می‌کند. این لایه با افزایش تدریجی وزن تمایل به سقوط پیدا می‌کند.

در این کاربرد، خاصیت آب‌دوستی شیشه توسط دو لایه از نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم و دی‌اکسید سیلیسیوم ایجاد می‌شود. ترکیب دی‌اکسید سیلیسیوم در لایه خارجی قرار دارد و کشش سطحی بین آب و شیشه را کم می‌کند. دی‌اکسید تیتانیوم در لایه داخلی قرار دارد و نور خورشید را جذب کرده و مواد آلی را متالشی می‌کند.

با توجه به سازوکار ذکرشده این لایه از خود خاصیت خود تمیز شوندگی نشان می‌دهد. با به کارگیری این نانوذرات در شیشه و آینه خودرو سطح این دو مه‌آلود نمی‌شود و دید به جلو و عقب خودرو کامل است.