محققان کشور موفق به انجام طرح پژوهشی در حوزه میان گروهی شدند که اساس آن کمک به تولید داورهای جدید برای درمان دیابت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به آمار انجمن دیابت آمریکا، دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در اکثر کشورهای جهان است و به گزارش همین انجمن در سال 2030 ، 8/66 میلیون دیابتی در آمریکا خواهیم داشت. در کشور خودمان نیز این آمار هر ساله رو به افزایش بوده و بنابراین همه این آمارها لزوم توجه هرچه بیشتر به این بیماری را طلب می کند. دیابت یک اختلال در سوخت و ساز ( متابولیسم ) بدن است که درآن یا انسولین به مقدار کافی تولید نمی شود و یا انسولین موجود به درستی مصرف نمی شود.  

یکی از مهمترین و موثرترین خانواده داروئی شناخته شده تا به امروز که برای درمان این بیماری کاربرد دارد سولفونیل اوره ها و مشتقات آنها هستند. این خانواده داروئی ابر سلول های بتا پانکراس اثر گذاشته و سبب ترشح انسولین می شود. ترشح انسولین نیز سبب کاهش سطح گلوکز خون و و عاملی برای تبدیل آن به انرژی است. مشتقات متعددی از این ترکیبات توسط محققان تا به حال ساخته شده است و با تغییر و جایگزینی گروه های متعددی از جمله گروه های کشنده، گروه های دهنده، حلقه ای شدن، بزرگ شدن حلقه و مزدوج شدن حلقه ها، استخلاف های هالوژنی، متوکسی و غیره اثرات متفاوتی را به وجود آورده اند.

وجود هسته مرکزی " سولفونیل اوره ها " در اثر بخشی این داروها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سولفونیل اوره ها به سرعت از لوله گوارش جذب شده و مهمترین عامل در انتخاب هر یک از آنها طول مدت اثرشان است. 

به طور کلی سولفونیل اوره ها به دو نسل تقسیم می شوند:

1) نسل اول ( First generation)

2) نسل دوم ( second generation)

داروهای نسل دوم عموما بسیار قوی تر از مشتقات نسل اول هستند و دلیل اصلی اختلاف عملکرد این گروه ها به خاطر ساختار متفاوت در دوسمت هسته مرکزی دارو است.

اما گروه دوم هم اکنون از اهمیت و کاربرد فراوانتری برخوردارند و از بین آنها نیز داروی گلی بن کلامید مهمترین و پرمصرفترین داروی این خانواده (سولفونیل اوره ها) است. به منظور توسعه داروهای جدید برای درمان دیابت طرح پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان دانشگاه آزاد انجام شد. 

در این طرح پژوهشی، با تغییراتی روی قسمت های لیپوفیلی و نیز هیدروفیلی مولکول داروی فوق، داروهائی جدید از این دسته سنتز شده سپس خواص آنتی دیابتی و ضد چربی خونی (کلسترول، چربی خوب، چربی بد و تری گلیسیرید) مشتقات جدید از طریق روش های فارماکولوژی بررسی و با داروی شاهد و کنترل مقایسه شده است. با انجام طرح پژوهشی مشتقات جدید از این خانواده های داروئی معرفی شده و نتایج طرح خواهد توانست علاوه بر تولید داروهای جدید که میتواند در کارخانجات داروسازی مورد استفاده قرار گیرد، منجر به تولید علم بصورت چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی را منجر شود.