برخی مؤسسات و مراکز غیرمجاز در کشورهایی که قوانین مشخصی در حوزه سلامت و درمان نداشته شروع به درمان بیماری‌هایی چون ام اس با کمک سلول‌های بنیادی کرده‌اند و به آن‌ها وعده داده‌اند که می‌تواند بیماری آن‌ها را درمان کنند. انجام چنین اعمالی به‌صورت غیرمجاز و تائید نشده می‌تواند موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیری برای بیماران شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می‌شود که این خود باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از علائم مثل از دست دادن کنترل عضلات هماهنگی بین آنها تا اختلالات بینائی می‌شود.

بیماران مبتلا به MS به دلیل صعب‌العلاج بودن بیماری خود گاهی به درمان‌های پرخطر جایگزین روی می‌آورند که می‌تواند شرایط آن‌ها را سخت‌تر کند و عوارض جبران‌ناپذیری را به آن‌ها تحمیل کند.

با اینکه یافته‌های اخیر در زمینه درمان بیماری MS با کمک سلول‌های بنیادی نتایج درخشانی داشته است اما هنوز نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر و انجام کارآزمایی های بالینی مختلفی دارد تا به عنوان نوعی درمان مورد تائید قرار گیرد.

در این حین برخی مؤسسات و مراکز غیرمجاز در کشورهایی که قوانین مشخصی در حوزه سلامت و درمان نداشته شروع به درمان این‌گونه بیماران با کمک سلول‌های بنیادی کرده‌اند و به آن‌ها وعده داده‌اند که می‌تواند بیماری آن‌ها را درمان کنند.این مراکز با استفاده از گردشگری سلامت شروع به جذب بیماران از کشورهای مختلف کرده درحالی‌که نه از لحاظ دانش فنی و نه امکانات برای انجام چنین فرایندهایی مجاز نیستند.از طرف دیگر تا روش‌های درمانی جدید مورد تائید مراجع ناظر بر حوزه سلامت و بهداشت قرار نگیرد امکان استفاده از آن برای درمان بیماران وجود نداشته و انجام آن غیرقانونی است.در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

انجام چنین اعمالی به‌صورت غیرمجاز و تائید نشده می‌تواند موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیری برای بیماران شود و از طرف دیگر هزینه‌های زیادی را بر دوش آن‌ها بگذارد.