با پیشرفت فناوری، ساخت پروتزها چنان پیشرفت کرده که اکنون پروژه‌های مختلفی برای استفاده از این اعضای مصنوعی به عنوان یک عضو اضافی اما کارآمد اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فناوری پرینت سه بعدی و رباتیک در حوزه پزشکی و تولید اعضای مصنوعی بدن بسیار کارآمد بوده اند. اکنون فناوری های ساخت پروتزها چنان پیشرفت کرده که مشتریان آن فقط افراد معلول و ناتوان نیستند. از این پروتزهای برای  انجام کارهای سخت یا کمک به کارگران ساختمانی نیز استفاده می شود.

پروتزهای نسل جدید برخلاف نمونه های پیشین حاوی حسگرهای مختلفی هستند که قابلیت های یک عضو افزوده را برای کاربرانشان فراهم می کنند.

اعضای رباتیک اضافی

این ربات با الهام از بازوهای رباتیک مکانیکی ساخته شده که در فیلم علمی تخیلی مرد عنکبوتی دیده شد.

محققان دانشگاه MIT  مجموعه از دستگاه های پوشیدنی به نام Supernumerary یا SRL ساخته اند. این اعضای رباتیک می توانند به طور مستقل از بازو و پاهای افراد حرکت کنند و به همین دلیل  قابلیت انجام فعالیت هایی کاملا نوین و پیچیده را فراهم می کنند.  

می توان از این اعضای بدن رباتیک برای انتقال ابزارهای مختلف به کارگران یا محکم کردن یک قالب یا حتی کمک به افراد سالمند استفاده کرد.

دست رباتیکی که با پا کنترل می شود

برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده هنگام استفاده از لپ تاپ ناگهان تلفن زنگ می خورد و فرد باید به طور لحظه ای فعالیت خود را متوقف کند تا به تلفن پاسخ دهد. در همین زمینه محققان آزمایشگاه اینامی در دانشگاه توکیو MetaLimbs را ابداع کرده اند.

این دست های رباتیک به وسیله پا و زانوان کاربر کنترل می شود. کاربر می تواند با دو بازوی رباتیک اشیای نزدیک خود مانند تلفن را بردارد.

دست اضافی

 استارت اپ YouBionic محصولی به نام  پروتز Double Hand ساخته است. این دست که با پرینتر سه بعدی ساخته می شود به یک دستکش متصل می شود که کاربر به دست می کند. کاربران با حرکت هر یک از انگشتان با سرعت های مختلف، می توانند هر یک از دست های رباتیک را جداگانه تکان دهند.

اعضایی که با مغز کنترل می شوند

 Brain-controlled limbs محققان انستیتو تحقیقات پیشرفته ارتباطات در کیوتو ژاپن مشغول پژوهش روی سیستم کنترل اعضای supernumerary هستند. آنها در حقیقت به دنبال راهی بودند تا با کمک ذهن کاربر بازوی رباتیک را کنترل کنند.  

این قدرت کنترل به وسیله الکترودهایی تامین می شود که به سر کاربر متصل می شود تا امواج مغزی آنها را بررسی و به دستورات حرکتی تبدیل کند. با کمک این روش  کاربر می تواند با دست طبیعی خود فعالیتی را انجام دهد و همزمان با دست رباتیک فعالیتی دیگر را انجام دهد.

کریستین پنالونزا یکی از محققان این پروژه می گوید: در آزمایش ها شرکت کنندگان با استفاده از بازوی رباتیک انسان نما اشیای مختلف مانند بطری را  به دست گیرند و همزمان توازن یک توپ را نیز کنترل کنند.

در دنیای واقعی می توان از چنین سیستم برای کمک به کارگران ساختمانی استفاده کرد. با کمک یک دست سوم قدرت بهره وری آنان افزایش می یابد. حتی چنین دست رباتیکی برای فضانوردان نیز کاربرد دارد.

شست سوم

یکی از فارغ التحصیلان رویال کالج لندن یک شست رباتیک ساخته که  با انگشت پا کنترل می شود. موتور این پروتز به کمک دو حسگر فشار کنترل می شود که در کفش کاربر قرار می گیرند. این حسگرها به وسیله بلوتوث دستوراتی می فرستند. یکی از حسگرها انعطاف پذیری و کشش را کنترل می کند. این شست سوم می تواند همه فعالیت های  یک شست واقعی را انجام دهد.