سرور محاسباتی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز توسط محققان بومی راه اندازی شد تا از این پس پردازش داده‌های پژوهشی محققان کشور با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سرور محاسباتی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز طبق آخرین استانداردهای روز دنیا، امکاناتی را در اختیار محققان حوزه نقشه برداری مغز و علوم اعصاب محاسباتی قرار می دهد تا بتوانند پردازش داده های پژوهشی خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

سخت افزار قدرتمند سرور محاسباتی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، ذخیره سازی گسترده تصاویر ساختاری و عملکردی مغز و محاسبات سریع را فراهم می آورد. بستر نرم افزاری این سرور شامل به روز ترین سیستم عامل لینوکس، نرم افزارهای پیشرفته پردازش تصاویر و سیگنالهای مغزی و علوم اعصاب محاسباتی است که به محققان امکان پردازش، تحلیل، محاسبات و شبیه سازی های سنگین و پیچیده مغزی را می دهد.

برنامه تدوین شده برای پردازش اتوماتیک تصاویر مغزی در حالت استراحت هم راستا با پروژه بین المللی
Human Connectome Project(HCP) است و امکان پردازش آسان و دقیق داده ها را به وجود آورده است. هدف پروژه HCP تهیه نقشه شبکه ای از اتصالات مغزی (Connectome) است که حقایقی را در زمینه اتصالات ساختاری و عملکردی نواحی مختلف مغز انسان‌های سالم آشکار می‌کند. همچین داده های حاصل از این پروژه، تحقیقات موجود در زمینه اختلالات مغزی ناشی از اوتیسم، آلزایمر، اسکیزوفرنی و خوانش پریشی (Dyslexia) را تسهیل خواهد کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.