معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت:  باید نوآوری شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به صنایع بزرگ تزریق شود، صنایع بزرگ استانی اگر قصد ادامه حرکت در مسیر توسعه دارند باید به جریان نوآوری پیوند بخورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور جمعی از مدیران معاونت علمی و فناوری و مسئولان استان مرکزی برگزار شد، با تأکید بر این‌که باید نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به صنایع تزریق شود، اظهار کرد: استان مرکزی، دارای ظرفیت‌های بالقوه در صنایع بزرگ است اما این صنایع در پیوند با نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شکوفا می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: یکی از ماهیت های استارتاپ‌ها بهره‌مندی از توانمندی نوآورانه و سرمایه بخشی خصوصی است و بر همین اساس، نحوه تامین مالی این کسب و کارها، وام نیست؛ بنابراین باید زمینه لازم برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دانش‌بنیان فراهم شود.

ستاری با بیان این‌که حرکت دانشگاه‌ها به سوی حمایت از کسب و کارهای جوانا تحصیل‌کرده و تکیه به مدل‌های درآمدی نوآور، موجب تقویت این حوزه می شود افزود: آنچه که موجب می‌شود اقتصاد دانشگاه رو به جلو حرکت کند خلاقیت و توانمندی علمی نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان است.

وی اقتصاد نفتی را مروج فرهنگ نادرست در تکیه صرف به منابع زیرزمینی و عدم توجه به سرمایه‌های انسانی دانست و افزود: رشد اقتصادی از دل اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی حاصل نمی شود توسعه اقتصاد دانش بنیان به دست کارآفرینی صورت می‌گیرد که سرمایه خود را برای توسعه تحقیق و پژوهش هزینه کند.

ستاری ادامه داد: سیطره فرهنگ ناشی از اقتصاد نفتی، مختص کشور ما نیست و کشورهایی که تصور می کنند می‌توانند با درآمدهای حاصل از منابع سرشار زیرزمینی، دانش و نوآوری را خریداری کنند گرفتار همین آسیب هستند.

ضرورت ایجاد یک محیط مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد یک محیط کسب و کار مناسب برای کسب و کارهای خلاق جوانان تحصیل‌کرده را یک ضرورت حیاتی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: بخش قابل توجه مهاجرت جوانان تحصیل‌کرده و بومی به دیگر شهرها نبودن محیط مساعد کسب‌وکار درصورتی‌که چنین محیطی را برای این جوانان مساعد کند زمینه فعالیت آنان در منطقه و کمک به توسعه بومی فراهم می شود.

ستاری با اشاره به ظرفیت خارق‌العاده نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده استان مرکزی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان افزود:  آنچه که موجب می شود یک جوان تحصیلکرده خلاقیت خود را به یک کسب و کار تبدیل کند، وجود زیست بوم کارآفرینی  با تمامی الزام های یک محیط مساعد و مناسب برای این‌دست کسب و کارها است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر ضرورت تغییر فرهنگ ایجاد مانع برای کسب و کارها گفت: در اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی، کسب و کارها به راحتی تعطیل می‌شود و به راحتی برای ایجاد موانع بر سر راه کسب و کارها تصمیم‌گیری می‌شود اما باید به این فرهنگ اصلاح شود و به این باور برسیم که حذف کسب و کارهای داخلی، خیانتی بزرگ به کشور است.

وی افزود: این فرهنگ نادرست، در حوزه کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی حساسیت‌برانگیزتر است، زیرا با ایجاد مانع بر سر راه هریک از استارتاپ‌های داخلی، عملاً میدان برای نمونه‌های مشابه خارجی این کسب و کارها و تصاحب بازار توسط آنان باز می‌شود.

ستاری با اشاره به آغاز شدن روند اصلاح فرهنگ اقتصادی گفت: خوشبختانه فرهنگ استفاده و حمایت از استارتاپ‌ها به خصوص در حوزه خدمات به یک «روند» بدل شده است و همه‌روزه شاهد ارائه خدمت و قابلیت تازه‌ای از سوی این استارتاپ‌ها هستیم؛ به دلیل مردمی بودن و سازگاری با نیازهای عموم جامعه، شاهدیم که استقبال از این استارتاپ‌ها روبه رشد است.

نقش کلیدی خبرنگاران در توسعه فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع‌رسانی گفت: مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی زیست‌بوم کارآفرینی و روندسازی حمایت از کارآفرینان جوانان است.

تأکید بر رونق اقتصاد دانش‌بنیان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه سفر به اراک با حجت‌الاسلام والمسلمین قربانعلی درّی نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، و امام جمعه اراک، دیدار و گفت‌وگو کرد.

درّی نجف‌آبادی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری برای حمایت از اشتغال جوانان و ایجاد زمینه رونق اشتغال آنان، بر ضرورت توجه جدی به استفاده از ظرفیت‌های صنعتی استان مرکزی برای کارآفرینی و خودکفایی در تولید تأکید کرد.

ستاری نیز با اشاره به حمایت‌های ارزشمند نماینده ولی فقیه در استان مرکزی از ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و اصلاح فرهنگ اقتصاد نفتی و رونق فرهنگ اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان  گفت: معاونت علمی و فناوری برای توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و روندسازی حمایت از کارآفرینان استان مرکزی آماده است و شرکت‌های این استان نیز ظرفیت و آمادگی خوبی دارند که از صنایع سنتی، به صنایع نوآور و دانش‌بنیان بدل شوند.