مریخ نورد کنجکاوی در آگوست ۲۰۱۲میلادی به مریخ فرستاده شد و اکنون ۶ سال از حضور این کاوشگر در سیاره سرخ می‌گذرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از بیزینس اینسایدر، در آگوست۲۰۱۲ میلادی کاوشگر کنجکاوی برای اکتشاف یکی از مناطق مریخ به این سیاره فرستاده شد. این کاوشگر ۶ سال در دهانه Gale  گذرانده و بیش از ۱۲ مایل سفر کرده است. ناسا به وسیله Curiosity و کاوشگرهای دیگر مانند Opportunity از سطح مریخ عکسبرداری کرده است.

این عکس ها در زمان انتشار، همان ایده اصلی از مریخ را به تصویر می کشیدند؛ سیاره ای سرخ و خشک و پر گردوغبار. اما پستی و بلندی های روی دهانه و دره ها به طور کامل با آنچه در سیاره دیده ایم، متفاوت است. در این سیاره لکه هایی تیره و روشن، یخ خشک دی اکسید کربن و اشکال دیگر دیده می شود. البته هنوز تا کشف کامل مریخ راه زیادی مانده است. اما در این اواخر دانشمندان اعلام کرده اند احتمالا دریاچه ای با طول ۱۲ مایل از آب مایع زیر یخ های این سیاره وجود دارد. به هرحال برخی از تصاویری که کنجکاوی از مریخ ثبت کرده را می توان در زیر مشاهده کرد.

کنجکاوی این عکس سلفی را  در منطقه Ver Rubin Ridge در آغاز ۲۰۱۸ میلادی ثبت کرد.  

 این کاوشگر پس از رسیدن به مریخ در ۲۰۱۲ میلادی، تصویری از مقر Mount Sharp ثبت کرد.

این نخستین تصویر مریخ نورد کنجکاوی از دهانه Gale  در ۲۰۱۲ است. لبه این دهانه به شبکه ای از دره ها منتهی می شود که به اعتقاد دانشمندان آب در آنجا تشکیل شده است.

Curiosity پس از مدتی کوتاه شواهدی از آب در سیاره کشف کرد.

در پایان ۲۰۱۲ میلادی Curiosity این تصویر را لایه هایی بهم چسبیده در منطقه صخره ای Shaler  ثبت کرد.

 این کاوشگر در ۲۰۱۳ میلادی به Yellowknife Bay یعنی عمیق ترین نقطه این دهانه سفر کرد.

در Yellowknife Bay شواهدی از آب کشف شد که احتمالا در خلل و فرج رسوبات نفوذ کرده است.