محققان روشی تازه برای تکثیر سلول‌های بنیادی خون‌ساز حاصل از بند ناف شناسایی کرده‌اند که می‌تواند این سلول‌ها را برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان موسسه تحقیقات پزشکی Stowers و همکارانشان، روش جدیدی برای تکثیر سلول‌های بنیادی خون ساز حاصل از بند ناف (hUCB) شناسایی کرده‌اند. این روش می‌تواند این سلول‌ها را برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهد. همچنین در افرادی که تحت درمان با سلول‌های بنیادی بالغ برای شرایطی نظیر لوسمی، اختلالات خونی، بیماری‌های سیستم ایمنی و انواع سرطان قرار دارند، قابل قبول‌تر است.

لینگ هن لی، محقق دانشگاه کانساس می‌گوید: پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان رایج‌ترین نوع پیوند این نوع سلول‌ها می‌باشد اما در تمامی بیماران راهگشا نیست.

طبق گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده، تنها 30 درصد از بیماران از نظر HLA در خانواده‌هایشان فردی را به عنوان  اهداکننده مغز استخوان می‌یابند  و این در حالی است که به گفته انجمن سرطان آمریکا، بیش از 170،000 نفر در ایالات‌متحده آمریکا در سال 2018 با سرطان خون (لوسمی، لنفوم یا میلوم) تشخیص داده می‌شوند.

سلول‌های بنیادی حاصل از بند ناف احتمال بیشتری دارد که برای افراد بیشتری مطابقت داشته باشند، زیرا الزامات سازگاری کمتری از نظر HLA نسبت به پیوند مغز استخوان در این نوع پیوند وجود دارد. اگر بتوان سلول‌های بنیادی حاصل از بند ناف را به مقدار بیشتری تکثیر کرد دیگر نیاز نیست تا سلول‌های بنیادی حاصل از بند ناف‌های متعدد را جمع آوری کرد و فقط سلول بنیادی حاصل از یک بند ناف می‌تواند مقدار مناسب سلول برای پیوند را فراهم کند.

در این روش محققان بر روی نوعی پروتئین تمرکز کردند که می‌تواند چندین مسیر را در فرآیند تکثیر و خودنوزایی سلول‌های بنیادی غیرفعال کند و با سرکوب و مهار آن می‌توان موجب افزایش میزان این نوع سلول‌ها در محیط کشت شد.

در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.