مرکز فن‌بازار ملی معاونت علمی با بیش از یک دهه سابقه فعالیت موثر در زمینه توسعه و رونق بازار فناوری کشور، با ایجاد ابزارهایی خاص، توانسته زیرساخت خوبی را به‌منظور ایجاد فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فن‌بازار به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است. در واقع فن‌بازار یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف‌های «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.

شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای که منجر به «توسعه بازار فناوری» می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌بازارها است. در دنیا فن‌بازارها به سه دسته فن‌بازارهای اطلاعات فناوری، فن‌بازارهای انتقال فناوری و فن‌بازارهای ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مرکز فن‌بازار ملی معاونت علمی با بیش از یک دهه سابقه فعالیت موثر در زمینه توسعه و رونق بازار فناوری کشور، با ایجاد ابزارهایی خاص، توانسته زیرساخت خوبی را به‌منظور ایجاد فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی فراهم کند.

این مرکز دارای شبکه بروکرهای فناوری با بیش از 40 بروکر در سراسر کشور بوده و شبکه فن‌بازارهای منطقه‌ای را نیز در 17 استان راه اندازی کرده است. ایجاد فن بازار تخصصی در صنعت گاز به عنوان یکی از فناوری‌های اولویت الف نقشه جامع علمی کشور از اقدامات مهم این مرکز بوده است.

پرتال فن‌بازار ملی معاونت علمی  به عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور و کاملترین بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که به‌صورت مستمر بروز رسانی می‌شود، با معرفی بیش از 13 محصول و فناوری تماماً ایرانی و برخوردار از تاییدیه‌ها و صلاحیت‌های فنی در 20 حوزه تخصصی و بیش از 10 هزار کاربر از زیست‌بوم نوآوری و فناوری، می‌تواند با ارائه گزارشات دقیق و جامع، برای معرفی بخشی از توانمندی‌های کشور به شرکای خارجی به طور موثری مورد استفاده قرار گیرد.

به فناوران، صاحبان صنایع و بنگاه‌های کوچک و بزرگ پیشنهاد می‌شود بخش‌های مختلف www.techmart.ir را مورد مطالعه قرار دهند.