معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: برای ماندگاری نیروی انسانی جوان و خلاق کشور باید باور عمومی جامعه به ضرورت حفظ آنان و ایجاد محیط کسب و کار فعالیت‌ این ظرفیت خارق‌العاده منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست شورای اداری استان کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت ها و منابع بزرگ نیروی انسانی کشور، توسعه محیط مساعد کسب و کار کرمانشاه را در گروی حفظ منابع انسانی خلاق و جوان استان دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم در استان توسعه و پیشرفت ایجاد کنیم به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری نیاز داریم که در این زیست‌بوم توانمندی‌ها و خلاقیت‌های نیروی انسانی جوان به یک کسب و کار خلاق و دانش‌بنیان بدل شود.

ترویج فرهنگ کارآفرینی زمینه ساز ماندگاری نیروی انسانی خلاق بومی می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرهنگ حاصل از اتکا به درآمدهای نفتی را بلای فرهنگی‌ و ساختاری در اقتصاد کشور دانست و گفت: کشورهای پیشرفته جهان با استفاده از دانش و فناوری ارزش افزوده ایجاد و از خام ‌فروشی جلوگیری می کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید سازوکارهای جدیدی برای حمایت و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان به کار بسته شود اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی سازوکار ویژه‌ای برای حمایت نیاز دارند و ارائه وام مستقیم در گام نخست فعالیت این کسب و کارها صحیح نیست، بلکه باید با ایجاد و توسعه فضای کسب و کار، مجال فعالیت آنان فراهم شود.

ضرورت بالابردن هزینه بستن کسب وکارهای دانش بنیان و استارتاپی 

ستاری با بیان این‌که باید هزینه‌ی ایجاد مانع و بستن کسب و کارهای دانش‌بنیان بالا برود، اظهار کرد:  یکی از بزرگترین‌ خیانت‌ها پایین آوردن کرکره کسب و کار مردم و ایجاد مشکل سر راه آنها است.

وی با اشاره به ضرورت درک عموم جامعه از ضرورت وجود این کسب و کارها گفت: باید با اصلاح فرهنگی ، جامعه به این باور برسد حذف هریک از این کسب و کارها زمینه ساز حذف تعدادی شغل و میدان دادن به نمونه‌های مشابه خارجی است.

ستاری رونق 3 هزار و 700 شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ و نقش‌آفرینی این کسب و کارها را در سپهر اقتصاد کشور ماحصل ایجاد زیست‌بوم مساعد کسب و کار آنان دانست و گفت: خوشبختانه این شرکت ها با رونق کسب و کار خود توانستند سال گذشته به رقم فروش 60 هزار میلیارد تومان برسند.

ستاری خاطرنشان کرد: تنها در بحث نانو توانستیم سال گذشته به رقم فروش یک هزار و 200 میلیارد تومانی برسیم و هم اکنون از نظر مقالات حوزه نانو در رتبه چهارم جهان قرار داریم.

ستاری در بخش دیگری از صحبت های خود به مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: نمی توانیم با پول از مهاجرت‌ نخبگان جلوگیری کنیم، آنها به دنبال آن هستند که مفید واقع شوند.

وی افزود: حتی از نخبگانی که قصد بازگشت به ایران را ندارند نیز راهنمایی های لازم را دریافت و از حضور آنان استفاده خواهیم کرد.

ایران جزو کشورهای مهاجرفرست نیست

ستاری با بیان اینکه مهاجرت کلی ایران از میانگین جهانی بالاتر نیست افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی 170 هزار دانشجو در کشور داشتیم و حدود 100 هزار دانشجوی ایرانی نیز در خارج از کشور تحصیل می کردند که 56 هزار نفر آنها در آمریکا مشغول به تحصیل بودند و این یعنی بیش از 30 درصد دانشجویان، خارج از کشور تحصیل می کردند.

وی افزود: این در حالی است که هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که یک درصد این جمعیت در خارج از ایران تحصیل می کنند‌   و نگاهی به آمارهای جهانی و مهاجرت دانشجویان دیگر کشورها نشان می‌دهد ایران جزو کشورهای مهاجرفرست نیست

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به جذب دانشجویان ایرانی غیر مقیم اظهار کرد: سیاست‌های تعامل و جذب دانشجویان ایرانی غیر مقیم از 2 سال گذشته آغاز شده است و خوشبختانه بیش از یک هزار و 100 نخبه به کشور بازگشتند که 80 درصد آنان فارغ‌التحصیلان برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند.

رونق کسب وکارهای استارتاپی و دان‌بنیان بومی با حضور نخبگان به کشور بازگشته

ستاری، به فعالیت این نخبگان در کسب و کارهای استارتاپی اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از این افراد در استارتاپ‌های خود فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند ضمن ایجاد ارزش افزوده، درصد قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص دهند.

ستاری با بیان اینکه حضور پایتخت کشورمان در جمع ۵۰ شهر برتر فناوری و نوآوری جهان نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهر برای بدل شدن به پایتخت فناوری و نوآوری است، تأکید کرد: تهران دارای ظرفیت خارق‌العاده‌ای است که جزو ۱۰ شهر برتر در حوزه فناوری و نوآوری باشد و به بهترین شکل شکوفه‌های نوآوری پایتخت در مسیر نوآوری و فناوری بارور شوند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به ضرورت تبدیل شدن تهران به پارک علم و فناوری گفت: برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی باید تمام شهر به زیست‌بوم نوآوری و فناوری بدل شود.

وی با اشاره به این‌که فرآوری دانش و خلاقیت از معادن آن یعنی دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد: شکل‌گیری یک شهر فناور از دل دانشگاه‌ها آغاز می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با مستقر شدن در اطراف دانشگاه‌ها، ایده و خلاقیت جوانان را به کسب و کار بدل می‌کنند که حضور بیش از 450 شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی اطراف دانشگاه‌ صنعتی شریف نشان می‌دهد این فرآیند آغاز شده است وبه زودی تمامی دانشگاه‌های کشور را در بر خواهد گرفت.

در این نشست، بازوند استاندار، مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی، اعلمی رییس دانشگاه رازی، جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، کرمی سرپرست حوزه ریاست و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و قادری‌فر رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری حضور داشتند.