آشپزخانه‌ای که هرروزه با آن سروکار داریم نیز محیطی است که می‌توان با استفاده از فناوری نانو بازدهی بالاتری به آن داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از جمله مصارف فناوری نانو می‌توان به استفاده از این علم در آشپزخانه اشاره کرد. با استفاده از این فناوری بازده مصارف مختلف آشپزخانه افزایش پیدا می‌کند و علاوه در صرفه‌جویی در وقت، نظافت را نیز رشد خواهد داد. در این مطلب به برخی از این مصارف اشاره می‌کنیم.


یخچال

بسیاری از باکتری‌های موجود در هوا می‌توانند به محفظه‌های داخل یخچال نفوذ کرده و باعث خراب شدن مواد غذایی شوند. اما دیواره‌های داخلی یخچالی که با ذرات ضدباکتری نانونقره پوشیده شده‌اند، می‌توانند 9/99 درصد باکتری‌ها، را از بین برده، از تکثیر آنها جلوگیری کرده و در نتیجه نگهداری بهداشتی و حفظ تازگی مواد غذایی را ممکن سازند.

با وجود سیستم ضدباکتری، دیگر این نگرانی وجود ندارد که غذاهای داخل یخچال بعد از مدتی با کپک‌زدگی فاسد شود. مثلا اگر رب گوجه فرنگی یا پنیر تا حالا در یخچال‌های معمولی با کپک‌زدن فاسد می‌شد با وجود این فناوری، باکتری‌های به وجود آورنده کپک از بین خواهند رفت و از به وجود آمدن بوی بد در فضای داخلی یخچال نیز جلوگیری می‌شود.

ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی‌های ساخته شده با فناوری نانو از پوشش نانونقره استفاده شده است. به هنگام آبگیری این ماشین لباسشوییها، الکترولیز صفحه نقره خالص باعث آزاد شدن یونهای نقره می‌شود. این یونها با لباس‌ها مخلوط شده و با تار و پود پارچه در سطح مولکولی ترکیب می‌شود و تقریباً تمام میکروبها را از بین می‌برد.

به این ترتیب اثر ضدباکتری لباس را تا 30 روز پس از شست‌وشو تضمین می‌کند. این عمل ضدباکتری و استرلیزه حتی در آب سرد نیز امکانپذیر است، زیرا 400 میلیارد یون نقره در پارچه لباس‌ها محلول است.

این حالت سبب بالا بردن عمر لباس‌ها نیز می‌شود، زیرا دیگر نیازی به داغ کردن آب برای شستن لباس‌ها و از بین بردن باکتریها، نیست. علاوه براین، از پوستهای حساس نیز محافظت و از آماس پوست جلوگیری می‌شود.

ظروف پخت‌وپز نچسب

لایه سطحی ظروف نچسب موجود در بازار معمولا بعد از چند بار شستشو از بین می‌رود و دیگر این ظروف، نچسب نیستند. اما با استفاده از فناوری نانو یک نوع جدیدی از ظروف نچسب ساخته شده که دارای یک لایه‌ نانوکامپوزیتی است.

این لایه بسیار سخت و ضد خراش است. این ظروف سطح صاف خود را از دست نمی‌دهند. شیوه ساخت و پوشش دهی این ظروف با لایه‌ی نانوکامپوزیتی به شیوهای است که باعث توزیع یکنواخت حرارت می‌شود. در نتیجه هیچ نقطه‌ی داغی در محصول ایجاد نمی‌شود و این نوع ظروف تاب بر نمی‌دارند.
 
ظروف پلاستیکی نگهداری غذا

افزودن ترکیباتی نظیر نانوذرات اکسید آلومینیوم، دی‌اکسید سیلیس، اکسید روی و یا اکسید تیتانیوم به ظروف نگهداری مواد غذایی، سبب مقاوم شدن آنها در مقابل تغییر شکل و پارگی شده و نفوذپذیری آنها را در برابر بخار آب، اکسیژن و پرتوی فرابنفش تا حد بسیاری افزایش می‌دهد.

همچنین افزودن نانوذرات نقره به این ظروف از رشد باکتری‌ها بر سطح بسته‌بندی مواد غذایی جلوگیری کرده و زمینه سالم ماندن آن را به مدت طولانی‌تری فراهم می‌کند.