پژوهشگران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق به ساخت و ثبت اختراع سیستم مخابراتی مالتی-پلکسر STM-۱۶ نوری شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، ثبت اختراع سیستم مخابراتی مالتی­ پلکسر STM-۱۶ نوری، علاوه بر کسب دانش فنی بومی سازی این سیستم مخابراتی، توسط پژوهشگران گروه ارتباطات نوری این پژوهشگاه صورت پذیرفت.

سیستم مالتی­ پلکسر STM-۱۶ یک سیستم مخابراتی است که در آن چهار سیگنال نوری STM-۴ به نرخ بیت بالاتری (۲.۵Gbps) جهت صرفه­ جویی در تعداد فیبرهای شبکه، مالتی پلکس می­ شود. این سیستم کاربرد گسترده­ای در زیرساخت شبکه­ های مخابراتی استان­ها و شرکت­هایی مانند برق، گاز و غیره دارد.

با توجه به نیاز روزافزون به پهنای ­باند در شبکه مخابراتی، افزایش ظرفیت لینک­های انتقال امری ضروری است. به جای افزایش تعداد فیبرهای نوری برای افزایش ظرفیت انتقال که روشی بسیار پرهزینه و غیربهینه است، از فناوری مالتی‌­پلکس که امکان تجمیع نرخ بیت­های رده پایین (برای مثال STM-۴) به رده بالاتر (برای مثال STM-۱۶) را فراهم می ­کند، استفاده می­ شود.

با توجه به نیاز شبکه های ارتباطی کشور به سیستم­های انتقال نوری، گروه ارتباطات نوری پژوهشگاه در ادامه فعالیت­های خود در خصوص کسب دانش فنی و بومی سازی سیستم­های انتقال نوری، طراحی و ساخت سیستم­های انتقال نوری پرظرفیت POTN تا ظرفیت ۱۰۰Gbps را آغاز کرده است.

در این زمینه مشارکت با شرکتهای توانمند داخلی درخصوص بومی­ سازی و ساخت تجهیزات POTN تا ظرفیت ۱۰۰Gbps در حال انجام است.