به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، برای نخستین بار در کشور یک شرکت دانش بنیان  به حوزه فناوری هسته ای ورود پیدا کرده و راه برای تحول صنعت هسته‌ای به دست شرکت های دانش بنیان هموار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از طرح کلان ملی فناوری سامانه پرتودهی گاما که با حضور جمعی از معاونان و مسئولان استانی برگزار شد گفت:  این پروژه یکی از نمونه های موفق  نقش آفرینی بخش خصوصی در  فناوری های راهبردی به شمار می رود  و برای نخستین بار، یک شرکت دانش بنیان داخلی، به تجاری سازی فناوری های حوزه انرژی هسته ای ورود پیدا کرده است.

وی افزود: تحریم برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان کشور موضوع تازه و جدیدی نیست. اما این شرکت ها توانمندی لازم برای نیازهای کشور و ارائه خدمات در صورت انجام حمایت‌های لازم را دارا هستند.

شرکت های دانش بنیان  و استارتاپی که محصولات یا خدماتشان در لیست تحریم ها قرار دارد، می توانند از این موضوع به عنوان یک فرصت ارزشمند برای تامین نیازهای کشور ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بهره ببرند.

 ستاری با  تاکید به  ضرورت مدیریت فضای کشور در دوران تحریم ها و میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و استارتاپی گفت:  مشکلات کشور  جز با تعقل و نوآوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های فناور قابل حل نیست و این مراکز به عنوان چشمه های اصلی تولید علم و نوآوری، با انجام پروژه های مشترک می تواند به حل مشکلات کشور کمک کنند.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه سامانه پرتودهی گاما  یکی از نمونه های موفق و پیشرو از پروژه های یادشده بخش خصوصی و دانشگاهی است افزود:  برای نخستین بار یک شرکت دانش بنیان بخش خصوصی با مشارکت متخصصان و دانشگاهیان به حوزه انرژی ورود پیدا کرده و انتقال فناوری بسیار خوبی از طریق مراکز علمی و دانشگاهی در این پروژه اتفاق افتاده است.

 رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: دانشگاه های برجسته کشور همچون صنعتی شریف و شهید بهشتی در این پروژه نقش کلیدی ایفا کرده‌اند و حضور فارغ التحصیلان حوزه های فیزیک و انرژی هسته ای در  این پروژه نشان می دهد که الزاما بخش های دولتی  تنها بخش های به کارگیری این افراد نبوده و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی می‌توانند محلی برای بروز نوآوری و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی  باشند.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به هموار شدن توسعه فناوری هسته ای به دست بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان این بخش و حمایت زیرساختی دولت،  در آینده نزدیک، حداقل ۸ مجموعه مشابه  سامانه پرتودهی گاما شهرکرد در کشور افتتاح و به بهره برداری برسد.

 رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان  اظهار کرد:  خوشبختانه  بخش خصوصی به حوزه مهم و راهبردی هسته ای که قبلا به طور کامل در انحصار دولت بوده، راه پیدا کرده است و بهتر است  این نگرش جدید در تمامی حوزه ها  توسعه یابد.

استریل سازی محصولات دارویی و غذایی با فناوری داخلی

به گفته سیدرضا رفیعی مدیرعامل شرکت دانش بنیان شار پرتو ایرانیان، این طرح کلان ملی ضمن آنکه دارای ملاحظات بسیار پیچیده فناوری جزو نخستین پروژه های پیشرو  حوزه پرتودهی با دانش فنی بومی است و  می تواند محل جذب سرمایه و  توسعه صنایع مبتنی بر فناوری پرتو گاما باشد.

مدیرعامل این شرکت مجری طرح کلان ملی فناوری سامانه پرتودهی گاما افزود:  این سامانه با حمایت معاونت علمی و فناوری بالغ بر ۷ میلیارد تومان محل طرح های کلان ملی فناوری تسهیلات دریافت کرده است و  فرایند انتقال دانش فنی و خرید فناوری با مشارکت  شرکت خارجی پیشرو در این زمینه انجام شده که  تمامی دستاوردها و فرایندهای پروژه، مورد تایید  مرکز ملی نظام ایمنی هسته ای کشور نیز قرار گرفته است.

آغاز فرآیند احداث کارخانه کاغذ استریل

همچنین توسط معاون علمی و فنلوری رییس جمهوری و استاندار چهارمحال و بختیاری کلنگ کارخانه بازیافت کاغذ و مقوای بهداشتی آنتی باکتریال با هدف خودکفایی در زمینه تولید و تامین مواد اولیه بهداشتی، در منطقه اقتصادی شهرکرد بر زمین زده شد.

بازدید از واحدهای فناور مستقر در مجتمع کارگاهی شهدای علم و فناوری

ستاری همچنین از مجتمع کارگاهی شهدای علم و فناوری زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری دیدن کرد.

در این مجموعه کارگاهی مستقر در شهرک صنعتی شهرکرد،بالغ بر 20 شرکت با اشتغال مستقیم حداقل 200 نفر، در زمینه هایی چون تولید اجکتور،سایلنسر،  برداشت علوفه، نمونه‌برداری غلات، کنتورهای آب هوشمند ، کیت های تشخیصی میکروبی برچسب زدن ام دی اف تولید کودهای آلی غنی شده، تجهیزات دور دوخت تشک، خرمنکوب، دوربینهای مداربسته، تجهیزات آلتراسونیک،  پرینتر های سه بعدی، دستگاه های تصفیه آب، گاوصندوق های ضد سرقت و ... فعالیت می کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از دستاوردهای شرکت دانش بنیان گازکربنیک شهر کرد بازدید کرد.

 مسلم سلیمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گازکربنیک شهر کرد، تغییر شیوه تولید گاز co2 از احتراق مستقیم به بازیابی را مهم ترین هدف این شرکت دانش بنیان در آینده دانست و گفت: با این شیوه و جلوگیری از احتراق گاز طبیعی، زمینه صرفه جویی قابل توجه از محل ذخیره و بازیابی گاز کربنیک پالایشگاه ها فراهم می شود.

به گفته سلیمی شرکت گاز کربنیک شهرکرد، با در اختیار داشتن 7 خط تولید هریک به ظرفیت تولید یک تن گاز کربنیک در ساعت، بخش قابل توجهی از نیاز صنایع گوناگون را با کیفیت بالا تأمین می کند.

به گفته این فعال فناور، قیمت تولیدی گاز کربنیک تولیدی توسط این شرکت نسبت به نمونه های خارجی مشابه، رقابتی بوده و همین موضوع زمینه تمایل شرکت های تولیدی مواد غذایی و پتروشیمی را به خرید از این شرکت افزایش داده است.

وی ضمن اشاره به فعالیت بالغ بر 100 نفر در پروژهای پایلوت این شرکت افزود: در حال حاضر و در صورت وجود حمایت های لازم، این شرکت زمینه حضور در بازارهای منطقه و ارزآوری برای کشور را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است در این بازدیدها،  اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی و اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، مجتبی بنیادیان رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری، سید نعیم امامی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری،  اسماعیل پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، سید رضا رفیعی مدیرعامل شار پرتو ایرانیان، ستاری را همراهی کردند.