با توجه به اینکه تولیدکنندگان در قبال محصول تولیدی و تبعات استفاده از آن مسئولیت دارند، بیمه «مسئولیت کالا»، بر اساس قانون مسئولیت مدنی، با تاکید بر جبران خسارات و تجاری‌سازی و گسترش بازار محصولات دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به طور حتم در صورت بروز زیان و حادثه ناشی از کالای تولید شده، تولید کننده کالا به صورت مستقیم مسئول جبران خسارت خواهد بود، به این منظور که در قبال محصول تولیدی و تبعات استفاده از آن مسئولیت دارند، "بیمه‌ مسئولیت کالا " در جهت تجاری‌سازی و گسترش بازار محصولات دانش‌بنیان، اجرایی شد، تا ضمن تضمین کیفیت کالاهای تولید داخل، اطمینان لازم به‌منظور خرید و استفاده برای کلیه مصرف کنندگان نهایی و فعالان اقتصادی و همچنین حوزه کسب و کار فراهم آورد.

بر اساس این بیمه‌نامه، مسئولیت تولیدکننده از دو جهت کالا، و خطرات ناشی از عملکرد کالا موردبررسی و حمایت قرار می‌گیرد. به این معنا که هم خود کالا و هم تبعات و خسارات احتمالی وارده به مصرف‌کنندگان، از سوی بیمه گر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش؛ شکل‌گیری این بیمه‌نامه در راستای انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیمه ایران انجام شد و بر اساس آن تخفیفات و تسهیلات ویژه ای به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به‌منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه ارائه می‌شود. این تفاهم‌نامه ذیل چهار حوزه بیمه‌ای شامل بیمه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌های مسئولیت کالا، بیمه‌های اشخاص و درنهایت بیمه مهندسی شکست ماشین‌آلات ( ماشین‌آلات الکترونیک و مکانیکال) است.

بر همین اساس، یکی از موارد مطرح‌شده در تفاهم‌نامه صورت گرفته، ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بیمه "مسئولیت کالا" است، که در این بخش ضمن آنکه تولیدکننده در قبال کالای خود مسئول است، از سوی دیگر بیمه‌گذار می‌تواند با توجه به جبران خسارت از سوی بیمه‌گر، آرامش و اطمینان خاطری در زمان فعالیت خود کسب کند.

بر اساس این گزارش؛ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند، به‌منظور بهره‌مندی از این تسهیلات؛ با مراجعه به نمایندگی‌های منتخب در سراسر ایران درخواست خود را به‌منظور دریافت بیمه‌نامه ارائه دهند، و پس از مشخص شدن نوع بیمه از سوی نمایندگی‌ها، شرکت‌ها با مراجعه به پرتال "bizservices" می‌توانند درخواست خود را در بخش حمایت‌های بیمه‌ای پر کنند، تا درنهایت پس ارائه معرفی‌نامه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ صدور بیمه‌نامه از سوی نمایندگی‌های منتخب بیمه ایران انجام پذیرد.