مشخص شده است که لقاح آزمایشگاهی (IVF)روی اندازه نوزادان اثر می‌گذارد. کودکان مشتق از انتقال جنین‌های تازه، وزن کمتری در زمان تولد دارند و جالب این که کودکان مشتق از انتقال جنین‌های فریز شده در زمان تولد وزن نسبتاً بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  لقاح آزمایشگاهی (IVF) شیوه‌ای پزشکی است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته می‌شود و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح می‌یابد و رویان حاصل برای ادامه بارداری طبیعی در رحم همان زن یا زن دیگری کاشته می‌شود. مشخص شده است که لقاح آزمایشگاهی (IVF)روی اندازه نوزادان اثر می‌گذارد. کودکان مشتق از انتقال جنین‌های تازه، وزن کمتری در زمان تولد دارند و جالب این‌که کودکان مشتق از انتقال جنین‌های فریز شده در زمان تولد وزن نسبتاً بیشتری دارند.

در مطالعه‌ای در دانشگاه Helsinki ، محققین به بررسی مکانیسم‌هایی پرداخته‌اند که به‌موجب آن‌ها IVF می‌تواند رشد جنین را تغییر دهد. بیش از 3 درصد نوزادان در فنلاند از طریق IVF متولد می‌شوند. در این مطالعه جدید، محققین 86 زوج که از طریق IVF باردار شده بودند و 157 زوج که به‌صورت طبیعی باردار شده بودند را موردبررسی قرار گرفتند. نمونه‌های IVF به دو گروه تقسیم می‌شدند: آن‌هایی که بعد از لقاح به‌صورت تازه به رحم منقل شده بودند و آن‌هایی که از جنین فریز و ذوب‌شده برای بارداری استفاده شد.
محققین منطقه تنظیمی دو ژن دخیل در رشد یعنی IGF2 و H19 را ارزیابی کردند. یک واریته ژنتیکی معمولی در این مناطق با مقادیر مختلف مارک‌های اپی ژنتیکی همراه خواهد بود که به این امر که کدام واریته در هر فرد از والدین به ارث رسیده است، بستگی دارد. متیلاسیون DNA به‌عنوان یک مارک اپی ژنتیکی در این مطالعه بررسی شد و مشاهده شد که اثر IVF روی مارک‌های اپی ژنتیکی به ژنوتیپ بستگی دارد.

 این مطالعه نشان داد که وزن تولد و وزن جفت و هم‌چنین اندازه دور سر نوزادان در نوزادانی که حاصل انتقال جنین تازه به رحم بودند کوچک‌تر بود و این در حالی است که نوزادان با ژنوتیپ مشابه که حاصل انتقال جنین فریز شده به رحم بودند، سنگین‌تر بودند. با وجود این تفاوت‌ها اما محققین باز هم استفاده از IVF را یک روش خطرناک نمی‌دانند. به عقیده این محققین وزن کم در زمان تولد تنها با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و بنابراین درک مکانیسم‌های دخیل در تکوین روش‌های IVF امری حیاتی است.

در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.