به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  استان آذربایجان شرقی از ظرفیت خارق العاده انسانی جوانان خلاق برخوردار است و  توسعه اقتصاد دانش بنیان در این استان با استفاده از این ظرفیت و با مساعد سازی محیط کسب و کار ممکن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیدار  حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز ونماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت:  آذربایجان شرقی دارای ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده  است که این ظرفیت با مساعدسازی محیط کسب و کار می تواند زمینه ایجاد به کسب و کار دانش بنیان را فراهم کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایجاد محیط  مساعد برای  دانشجویان خلاق را عنصر کلیدی  کسب و کارهای دانش بنیان استارتاپی  دانست و افزود:  خوشبختانه در مراکز آموزش عالی استان آذربایجان شرقی از جمله دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی و سهند،  زمینه چینی و محیط بسیار خوبی  برای ایجاد نطفه ها و  رونق این کسب و کارها فراهم شده است که  می‌تواند الگویی مناسب برای جذب  افراد خلاق  و جذب نخبگان بومی  برای توسعه استان باشد.

ستاری، شکل گرفتن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری دانشگاه صنعتی شریف و تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق را  نمونه ای موفق از ایجاد محیط کسب و کار دانش بنیان  دانست و افزود: بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپی اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته اند تا این فضا را به یک محیط مساعد فناوری دانشگاهیان تا رساندن محصول به ارزش افزوده و اشتغال بدل کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر ضرورت اندیشه دانش بنیان و  استارتاپی در جامعه و فرهنگ عمومی افزود:  بر اساس این تفکر تمام محیط استان به یک پارک علم و فناوری  بدل می شود و امکانات نرم افزار ای را برای رونق و رشد شرکت های دانش بنیان و استارت آپی  فراهم می کند.

ستاری با اشاره به تمایز نسل جدید کارآفرینان و صنایع ارزش آفرین نسبت به صنایع پیشین گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان خلاق با میانگین سنی زیر ۳۰ سال به بازار نوآوری فناوری کشور تزریق می شود  که این جوانان خلاق بی شک کسب و کارهای  سنتی را دستخوش تحول خواهند ساخت.

وی ادامه داد: ساختار فرهنگی اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی کارآمد نیست و رشد اقتصادی در افزودن دودکش‌ها یا واحدهای صنعتی تعریف نمی شود بلکه نوآوری و خلاقیت، معیار و مبنای ارزش گذاری اقتصادی است.

 حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم  نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های علمی و نخبگانی استان آذربایجان شرقی افزود: باید زمینه ای فراهم شود تا افراد تحصیل کرده ای که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند بتوانند توانمندی و ظرفیت های خود را به شکوفایی برسانند.

وی ادامه داد: حمایت از نخبگان استانی در راستای ایجاد انگیزه‌های لازم در آنان به منظور پیشرفت کشور و رشد  اقتصادی کشور ضروری است که عزم جدی همگانی از جمله مسئولین دولتی را طلب می‌کند.

ارائه خدمات پزشکی و سلولی با تکمیل پروژه شهر سلول

معاون علمی و  فناوری رئیس جمهوری در  نخستین بخش سفر به استان آذربایجان شرقی  با حضور در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان فرآیند  احداث و تکمیل پروژه شهر سلول قرار گرفت.

 این مرکز  که با حمایت ستاد توسعه فناوری  سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز احداث می شود توانمندی ارائه خدمات بالینی و تخصصی توسط شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ظرفیت  ارائه خدمات بالینی و تخصصی سلول های بنیادی ضمن ارائه خدمات پزشکی زمینه،  حمایت های مالی شرکت های دانش بنیان باشگاه و موزه سلولی،  مزرعه حیوانات آزمایشگاهی،  بانک سلول،  اتاق های تمیز و  و همچنین مرکز رشد و شتاب دهنده های تخصصی را دارا خواهد بود.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در ادامه سفر به   تبریز،  ضمن بازدید از  ساختمان های در حال احداث مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز رشد و مرکز نوآوری دانشگاه تبریز، در جریان فرآیند تکمیل و توسعه این مراکز قرار گرفت.

بازدید از دستاوردهای شرکت تراکتورسازی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین از سایت گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در زمینه بومی سازی دانش فنی، آزمایش، استانداردسازی، ساخت و تولید انبوه قطعات  تراکتور دیدن کرد.

 تولید طراحی تمامی  قطعات تراکتور از جمله  پیشرانه،  محورهای جلو و عقب تراکتورهای تک و دو محوره و همچنین تولید تراکتورهای سنگین توسط این گروه تولیدی، ضمن کاهش قیمت تمام شده محصول و خودکفایی در زمینه تولید مجموعه های راهبردی، ارزآوری به واسطه صادرات و جلوگیری از خروج ارز را در کنار ایجاد اشتغال متخصصان و  کارشناسان بومی به دنبال داشته است.