معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: شهرهای هوشمند و فناور، با ایجاد بستر مساعد نوآوری و خلاقیت، زمینه ساز توسعه اقتصاد پایدار خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری (IASP 2018) در اصفهان، با بیان این که توسعه و بالندگی کشور در گروی شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در محیط جامعه است، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان، با تبدیل شدن محیط شهرها به بستری برای ، فناوری و نوآوری امکان پذیر است.

ستاری با بیان این که شهرها با هوشمند و فناور  شدن به عنوان به بستری برای توسعه اقتصاد و اشتغال قرار می گیرد، افزود: باید با فرهنگ سازی و تغییر رویکرد، قالب جامعه شهرها به بستری برای رشد خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی بدل شده و محور توسعه پایدار قرار بگیرند بر اساس این فرهنگ جدید آموزش محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و شهروندان همواره در معرض آموزش قرار دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس سازوکارهای مختلف توسعه زیست بوم نوآوری و فن آفرینی در جامعه همچون برنامه های حمایت از نوآوری و تجاری سازی فناوری در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی صنایع، تحریک تقاضا و ایجاد کشش بازار خدمات و کالاهای دانش بنیان، حمایت از توسعه فناوریهای راهبردی و انجام طرح های کلان تقاضا محور، حمایت از شکل گیری و توسعه شرکت های دانش بنیان از جمله محورهایی هستند که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است. لذا معاونت علمی و فناوری نیز این محورها را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

ساماندهی نظام نوآوری؛ مهمترین رسالت دولت

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان  توسعه زیر ساختهای نهادی و ساماندهی نظام نوآوری کشور را مهم ترین رسالت دولت دانست و گفت:  گسترش الگوهای مختلف تامین مالی فناوری و نوآوری اعم از سرمایه گذاری خطر پذیر، هدایت خریدهای دولتی و تقویت سرمایه گذاری خارجی در جهت تقویت شرکت های دانش بنیان، حمایت از فرآیندهای نقش آفرینی موثر بخش خصوصی در نوآوری و توسعه کسب و کارها و ایجاد صنایع مبتنی بر دانش و همچنین بهره مندی از ظرفیت های دانشگاه ها به منظور شکل گیری فعالیت های استارتاپی، توسعه مراکز نوآوری و شتابدهنده ها و... می توانند نقش سازنده و موثری در شکل گیری زیست بوم دانش بنیان داشته باشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، به نقش آموزش و دانشگاه ها در مسیر شکوفایی توانمندی نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه زیست بوم نوآوری اشاره کرد و افزود: اثربخشی نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده به مثابه مهم ترین سرمایه اقتصاد دانش بنیان است و با شکل گیری زیست بوم مساعد کارآفرینی و نو آوری و نقش آفرینی دانشگاه ها، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد ممکن می شود.

تمایل سرمایه گذارها به کسب وکارهای دانش بنیان

ستاری، با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن محیط مساعد کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ های خلاق و نوآور گفت: رونق این کسب و کارها در چندسال اخیر، ماحصل  تغییر جهت فرهنگی و عزم جدی به سوی رونق بخشیدن کسب و کارهای دانش بنیان است و این الگو باید در تمامی شهرها پیاده سازی شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به رونق کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی در کنار افزایش تمایل نقش آفرینان زیست بوم نوآوری  در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت:  خوشبختانه شاهد رشد چشمگیر شرکت های دانش بنیان و استارتاپها، اطراف دانشگاه ها و افزایش میزان تمایل سرمایه گذارها به این کسب و کارها هستیم، به طوری که اکنون حضور بیش از 450 شرکت و استارتاپ اطراف دانشگاه صنعتی شریف، این محدوده را به یک قطب نوآوری بدل کرده است.

ستاری، نقش سازنده ترویج فرهنگ پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در فضای شهر را عاملی کلیدی برای شکل گیری محیط مساعد کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی دانست و افزود: پارک های علم و فناوری، شتابدهنده ها و مراکز رشد به عنوان یکی از نهادهای اثر گذار در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری می توانند با ایجاد محیط مساعد کسب و کار که به دست جوانان خلاق و نوآور شکل می گیرد، زمینه ساز حل چالش های اساسی باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: با ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، تمامی بخش های شهر به یک پارک علم و فناوری بدل می شود، به طوری که خدمات و حمایت ها به تمامی فعالان این حوزه بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی و به صورت نرم افزاری، زمینه حضور این کسب و کارها را فراهم می کند.

وی با اشاره به ایجاد محیط مساعد فعالیت این کسب و کارها در سال های اخیر و رونق فزاینده در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور افزود: بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان با فروشی بالغ بر 160  هزار میلیارد ریال و سهم  500 میلیون دلاری از صادرات، زمینه ساز اشتغال مستقیم 200 هزار نفر ازنیروی انسانی کشور شده و با بهره مندی از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان. همچون معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای، استقرار در محدوده شهرهای بزرگ و خدمات مالی و پشتیبانی تخصصی، در بخش‌های مهمی مانند سلامت، کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات ،بازیگرانی مهم در اقتصاد و اشتغال کشور شده‌اند.

سهم اشتغال در شرکتهای دانش بنیان و فناور


معاون علمی و فناوری به پررنگ شدن نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در سپهر اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان و استارتاپها سهم قابل قبولی از بازارو اشتغال دانش آموختگان کشور را به خود اختصاص داده‌اند و آماده توسعه فراملی و ورود جدی به همکاری‌های بین المللی هستند.
وی با بیان این که این کسب و کارها به زودی جای بزرگ ترین صنایع سنتی را تصاحب می کنند، اظهار کرد: این شرکت ها با توانمندی نوآورانه نیروی انسانی خود به زودی ساختارهای پیشین را دستخوش تحول خواهند ساخت.

وی سهم بازار 90 درصدی بزرگترین شرکت های دانش بنیان در حوزه تجارت الکترونیک کشور را فرصتی برای تبدیل شدن ایران به قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات منطقه دانست و افزود: ایران با بیشترین سهم از کاربران اینترنتی دارای این توانمندی است که بزرگترین شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های خدماتی منطقه را شکل دهد.

مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتابدهنده خصوصی و تخصصی برخی از این اجزا هستند که در سال‌های اخیر توسعه قابل قبولی یافته‌اند.

براساس این گزارش، سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری (IASP 2018) امروز با حضور معاون.علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار اصفهان و به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز شد.

در این کنفرانس که با عنوان «به سوی شهرها و جوامع پایدار، پرورش و ترویج اکوسیستم‌ های نوآوری» برگزار می شود، از مجموع 158 مقاله رسیده به دبیرخانه از 30 کشور جهان، 53 مقاله انتخاب و 27 مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

ایجاد زمینه تبادل نظر میان پارک ‌های علم و فناوری جهان از اهداف برگزاری این کنفرانس بوده که قرار است در مدت برگزاری آن، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مذاکرات دو جانبه بین مدیران پارک‌ های داخلی و خارجی برگزار شود.

در این کنفرانس علمی و فناوری، رئیس و دبیرکل انجمن پارک های علم و فناوری جهان، وزیر علوم افغانستان، سفرای بیش از 30 کشور و کارشناسان پارک های علم و فناوری 50 کشور جهان حضور دارند.